IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski
Na odwr. centralnie owalny stempel: [Ad]rian Brugger | München | T[heatinerst]rasse.
Ponadto na blejtramie liczne nalepki domu aukcyjnego Sotheby’s.
Proweniencja:
– Kolekcja wnuka artysty w Szwajcarii.
– Prywatna kolekcja w Warszawie.
Samotne wilki w śnieżnym pustkowiu mroźnej zimowej nocy były jednym z ulubionych tematów obrazów Wierusza-Kowalskiego, który – począwszy od lat 80. XIX w. aż po lata późnej twórczości – namalował wiele wersji i wariantów takich kompozycji (Samotnik, Rabuś, Na placówce – basior czatujący, W lutym na Litwie i inne). Obrazy te należały do najbardziej popularnych i poszukiwanych prac artysty, a płótno zatytułowane Melancholik zakupiono do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium.
Najsłynniejsze były sceny z wilkami – pisał Eligiusz Niewiadomski – Wierusz Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [a obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty.
Artysta malował wilki i z natury – w majątku w Mikorzynie trzymał żywe zwierzęta, i z modeli – w pracowni monachijskiej miał dwa wypchane wilki: stojącego i spiętego w skoku. Do tego zespołu obrazów należy też prezentowany Samotny wilk, obraz z ciemnym...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-10-18 | 16 | 320 000 zł | 330 000 zł | N/A PLN USD EUR |