IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: T. Ajdukiewicz | Monachium | R. 1876
Na odwr. na tekturowym „zaplecku“ nalepka z wizytówką studia konserwacji obrazów w Maryland; na dolnej listwie ramy centralnie umieszczona nalepka zakładu ramiarskiego w Nowym Jorku; ponadto nalepki domu aukcyjnego Agra-Art z 2008 i 2013 roku.
Pochodzenie:
Obraz z kolekcji Michała Cieplińskiego z Waszyngtonu.
Od 2013 w prywatnej kolekcji w Polsce.
Powstanie styczniowe odbiło się szerokim echem w polskim malarstwie, od połowy XIX wieku, przepełnionego motywami narodowymi. Polscy artyści, którzy odwoływali się w swojej sztuce do historycznych wydarzeń, zwycięskich bitew i chwały polskiego oręża, pobudzali ducha narodowego.
Powstanie styczniowe stało się natomiast czynem, który rzeczywiście zbudził w narodzie świadomość jego państwowości. Oprócz Tadeusza Ajdukiewicza również Maksymilian Gierymski, Artur Grottger, Józef Chełmoński, Antoni Piotrowski, Jan Matejko, Jan Rosen, Jan Styka, Witold Pruszkowski, Jacek Malczewski oddali w swojej twórczości hołd bohaterom walczącym o wolność całego narodu.
Powstańcy ścigani przez carskie wojsko ukrywali się borach, które stały się wręcz świątynią narodowego bohaterstwa. Stały się domem, miejscem walki i ofiarnej śmierci tysięcy polskich patriotów. Na pierwszym planie...
Tadeusz Ajdukiewicz:
Tadeusz Ajdukiewicz (Bochnia 1851 - Kraków 1916) był artystą związanym z mecenatem arystokracji i dworów panujących; w tych kręgach zrobił prawdziwą karierę, a jego obrazy podobały się powszechnie. Studia malarskie rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Później kształcił się jeszcze w Wiedniu oraz w Monachium - w Akademii i w pracowni Józefa Brandta. Po studiach przez kilka lat jeździł po polskich dworach kresowych i malował portrety. Około 1877 wyjechał do Paryża, skąd, wraz z Władysławem Branickim wyjechał w – ważną dla jego przyszłej twórczości – podróż na Bliski Wschód. Około roku 1882 zamieszkał w Wiedniu, zajął pracownię po Hansie Makarcie (zm. 1884), malując dla dworu cesarskiego i arystokracji. W 1893 bawił w Londynie, gdzie, m.in. portretował księcia Walii, w 1894 pracował na dworze sułtańskim w Konstantynopolu, następnie także w Sofii, Petersburgu i Bukareszcie. W Rumunii osiadł na dłużej jako malarz nadworny Karola I. Po wybuchu I wojny światowej powrócił do kraju i, mimo starszego wieku, zaciągnął się do Legionów. Zmarł, nie wytrzymawszy trudów wojennych. Malował przede wszystkim portrety - zarówno reprezentacyjne, efektowne i eleganckie (Portret Heleny Modrzejewskiej, MNK), jak również skromne i kameralne. Tworzył też sceny myśliwskie, obrazy o tematyce wschodniej, bohaterskie sceny bitewne, rewie i przeglądy wojsk (Przegląd armii rumuńskiej, 1896).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2004-05-23 | 21 | 120 000 zł | - | N/A PLN USD |
2008-12-07 | 21 | 120 000 zł | - | N/A PLN USD |
2013-03-17 | 21 | 120 000 zł | 120 000 zł | N/A PLN USD EUR |
2020-10-18 | 23 | 145 000 zł | 146 000 zł | N/A PLN USD EUR |