IInformacje o dziele:
na odwrocie ołówkiem notatka ramiarska
Rysunek posiada ekspertyzę Małgorzaty Buyko z 2019 r.
Karykatura przedstawia pięciu mężczyzn we frakach w dość komicznej sytuacji. Można odnieść wrażenie, że
mężczyźni, mimo swoich eleganckich ubiorów, próbują przedostać się przez mur. Postacie z lewej strony, o
bardzo wydatnych profilach, wspinają się, wspierając się na sobie wzajemnie. Pośladki mężczyzny
umieszczonego jako pierwszy z lewej, wraz z niewielkim pieskiem obok, służą kolejnemu z mężczyzn jako
stopnie do tego, żeby mógł dojrzeć, co się za domniemanym murem dzieje. Najwyżej wspiął się kolejny z
bohaterów, którego za pośladki podtrzymuje masywna postać w centrum kompozycji. To na jego plecach opiera
się mężczyzna, którego stopy znajdują się wysoko nad głowami pozostałych i prawdopodobnie sięgają już
szczytu owego „muru“. Centralna postać jest mocno przygarbiona, oparta pupą o ścianę i dodatkowo zaparta
laską. Jej twarz jest zdecydowanie największa i ujęta en face, w ustach trzyma palące się cygaro, a z głowy
zsuwa jej się cylinder. Całej scenie, nieco z boku, z prawej strony, przygląda się niski, krępy mężczyzna w
okularach, który palcem prawej dłoni wskazuje prawdopodobnie kupę, w którą w wyniku zamieszania wdepnął
mężczyzna o lasce.
Jan Matejko znany jest szerokiej publiczności jako wybitny...
Jan Matejko:
Jan Matejko (Kraków 1838 - Kraków 1893) - najwybitniejszy polski malarz historyczny; studia malarskie rozpoczął pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i W. K. Stattlera w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1852-1858). Następnie uczył się w Akademii monachijskiej u H. Anschütza (1859) i przez dwa miesiące w Akademii wiedeńskiej u C. Rubena (1860). Po studiach mieszkał i pracował w Krakowie. W 1873 objął stanowisko dyrektora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych, pełniąc tę funkcję aż do śmierci. Dużo podróżował - wielokrotnie wyjeżdżał do Paryża (w latach 1865-1880), Wiednia (1866-1888), w 1872 był w Konstantynopolu, a rok później w Pradze i Budapeszcie, odwiedzał również Włochy (1878-1879 i 1883). Był członkiem licznych akademii i towarzystw artystycznych m.in. Académie des Beaux-Arts (1873) i Instytutu Francuskiego (1874) w Paryżu, berlińskiej Akademii Sztuki (1874), Akademii Rafaelowskiej w Urbino (1878) i Künstlersgenossenschaft w Wiedniu (1888). W 1864 został członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie, w 1887 otrzymał doktorat filozofii honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był twórcą wielkich i znanych płócien, m.in. Kazania Skargi, Rejtana, Unii Lubelskiej, Batorego pod Pskowem, Bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy Kościuszki pod Racławicami. Malował także portrety i - rzadziej - sceny religijne czy rodzajowe. Ważną rolę w jego twórczości odgrywał rysunek - artysta opracował, m.in. album Ubiory w Polsce od 1200 do 1795 oraz rysunkowy cykl Poczet królów i książąt polskich. W latach 1889-1891, wraz z zespołem uczniów, pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. W rodzinnym domu malarza, przy ulicy Floriańskiej w Krakowie od 1898 mieści się poświęcone mu muzeum - Dom Matejki (Oddział MNK).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-12-13 | 6 | 25 000 zł | 26 000 zł | N/A PLN USD EUR |