IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: T Axentowicz
Imponujących rozmiarów płótno Axentowicza przedstawia scenę mitologiczną. W jesiennym pejzażu, wśród
opadających liści, widzimy niemal nagą nimfę, za której plecami skrył się satyr. Te greckie bóstwa o koźlich
nogach uwielbiały muzykę, taniec i wino. Faun przygrywa właśnie na fletni, a nimfa z rozkoszą wsłuchuje się w
jego muzykę. Ciało kobiety artysta okrył delikatną niczym jesienna mgła materią. Zrobił to tak znakomicie, że
ponętna sylwetka nie straciła nic ze swego powabu.
Axentowicz słynął przede wszystkim ze znakomitych pastelowych portretów, nigdy jednak nie porzucił
malarstwa olejnego. Techniką tą wykonywał przeważnie portrety męskie. Miała mu ona zapewnić odpowiednią
siłę wyrazu, stosowną dla męskich postaci. Kobiecą delikatność natomiast perfekcyjnie oddawał w technice
pastelu. Prezentowany obraz jednak nie ustępuje w swojej delikatności eterycznym pastelom. Do obrazów
olejnych artysta używał płócien o drobnym splocie, co zapewniało doskonałą gładkość powierzchni. Jego
mistrzostwo pozwalało mu z łatwością zmienić gęstą farbę olejną w tętniący życiem, ledwie uchwytny woal.
Znane jest archiwalne zdjęcie (fot. poniżej) wykonane w pracowni Axentowicza, u schyłku jego życia,
prawdopodobnie około 1935 roku. Fotografia przedstawia artystę siedzącego przed sztalugą. Za nim znajduje się
Teodor Axentowicz:
Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-12-13 | 30 | 180 000 zł | 255 000 zł | N/A PLN USD EUR |