IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Tade | Makowski
na odwrocie okrągła nalepka z pieczęcią: DOUANES | PARIS | EXSPOS[ITI]ONS; ponadto na tzw. „zaplecku“ numer inwentaryzacyjny (czarnym markerem): PM 1234 (powtórzony również powyżej na ramie); obok nalepka z opisem obrazu i numerem inwentaryzacyjnym PG 1234; na dolnej listwie ramy nalepka zakładu artystycznej oprawy obrazów.
Do obrazu dołączona jest ekspertyza prof. dr. hab. Jerzego Malinowskiego z 2000 r.
W roku 1928 ostatecznie ukształtował się indywidualny, tak dobrze wszystkim znany i niezwykle ceniony, styl Tadeusza Makowskiego. Jak sam pisał w swoim Pamiętniku, pod datą 15 VIII 1929 (...) dojrzały owoce mej pracy. Transpozycja formy i koloru stała się hasłem moich obrazów. Ona jedynie daje natężenie wizji i syntezę pierwiastka ludzkiego spotykanego w przyrodzie. Obrazy stały się bardziej moje, bardziej mi bliskie.
Prezentowane dzieło jest znakomitym przykładem nowego kanonu postaci, który jest efektem transformacji, jaka dokonała się w twórczości Makowskiego. Jego dzieci, zawsze upozowane, wyglądem przypominają drewniane marionetki o głowach okrągłych jak piłki, na których noszą spiczaste, ostrosłupowe czapeczki. Przestrzenności bryłom nadają, przebiegające najczęściej pionowo przez całą postać, wyraźne linie styku jasnych i ciemnych barw. Budowany w ten sposób...
Tadeusz Makowski:
Tadeusz Makowski (Oświęcim 1882 - Paryż 1932) - malarz, grafik; w latach 1903-1908 studiował malarstwo u Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów podróżował do Wenecji, po ich ukończeniu wyjechał do Paryża i tam pozostał na stałe. W czasie I wojny światowej przebywał w Bretanii, przyjaźniąc się z Władysławem Ślewińskim. W 1916 wrócił do Paryża, skąd wyjeżdżał do Owernii, Holandii i Belgii. W początkach twórczości inspirował się malarstwem Pierra Puvis de Chavannes’a. W latach 1912-1915 w jego obrazach widoczna jest fascynacja kubizmem, a później także inspiracje dawnym malarstwem holenderskim i polską sztuką ludową. Z czasem artysta coraz bardziej upraszczał formę, dochodząc do stworzenia „własnego systemu znaków plastycznych“. Szczególnie często malował dzieci, w okresie późniejszym także starych ludzi, a zawsze chętnie kwiaty i pejzaże. Wiele wystawiał we Francji, natomiast w kraju nie był specjalnie znany. Jedyna większa wystawa jego prac odbyła się w roku 1936 w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Dziś jest uznany za jednego z najciekawszych malarzy polskich okresu dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość, wnikliwie opracowana i omówiona w opracowaniach prof. W. Jaworskiej, prezentowana była w 1960 na wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie, na wystawie w 1990/1991 prezentowanej w Bochum i Muzeum Narodowym w Warszawie i na ostatniej wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach i ponownie w Muzeum w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-12-13 | 73 | 130 000 zł | 255 000 zł | N/A PLN USD EUR |