IInformacje o dziele:
na odwrocie: l.g. dwie nalepki galerii w Kolonii:
– l.g. nalepka Galerie Bargera w Kolonii (druk, długopis) o treści: Galerie Bargera | No 11 | Mauritiusstenweg 74-76 | 5 Köln 1 · Germany | Tel. 218788 + 211496 | Name des Künstlers: Mela Muter | Titel: Mütterlichkeit | Größe: 74 x 74 cm | Erstellungsjahr: 1918 | Ausstellung: | Katalog-Nr.;
– l.g. nalepka Galerie Gmurzynska w Kolonii (uszkodzona);
– dwie małe nalepki z numerami 3 i 18;
– nalepka z ceną 14.000 DM, obok numer (czarnym długopisem): HH533140906;
– na tekturowym „zaplecku“ przekreślona nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Poznaniu (druk, czarny marker): MUZEUM NARODOWE | W POZNANIU | Inw. Dep nr 2269, podstemplowana przez głównego inwentaryzatora muzeum;
– na dolnej listwie ramy przekreślony numer depozytowy Muzeum Narodowego w Poznaniu (czarnym markerem): MNP Dep 2269, podstemplowany przez głównego inwentaryzatora muzeum;
– l.g. nalepki aukcyjne
Proweniencja:
Galerie Gmurzynska – Bargera, Kolonia.
Kolekcja Hansa Königa, Kolonia.
Kolekcja prywatna, Poznań.
Kolekcja prywatna, Warszawa.
Obraz wystawiany:
– Mela Muter 1876-1967. Retrospektiv-Ausstellung, Galerie Gmurzynska, Köln...
Mela - (Melania Mutermilch) Muter:
Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.
Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.
W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-03-21 | 82 | 220 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |