Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 21 marca 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MĘŻCZYZNA Z FAJKĄ, 1917-1919
Nr:
28671
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
73.4 cm x 60.6 cm
Cena wywoławcza:
230 000 zł
Cena uzyskana:
410 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. p.g.: Muter

Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi słabo czytelny napis: MUTER Mela Le Senegalais No 5.

Ponadto centralnie (czerwoną kredką): dwukrotnie przekreślone N; obok 30.

 

Portret przedstawia Senegalczyka z fajką w charakterystycznym czerwonym nakryciu głowy, białej koszuli i niebieskiej kurtce. Obraz ukazuje – wyraźną w latach 1915-1919 – fascynację Meli Muter malarstwem Vincenta van Gogha. Zarówno kolorystyka, jak i długie, wijące się pociągnięcia pędzla przywodzą na myśl liczne autoportrety holenderskiego malarza.

 

W czasie I wojny światowej Francja zmobilizowała licznych żołnierzy kolonialnych, z których większość pochodziła z Senegalu. To właśnie żołnierze tej narodowości stanowili najliczniejszą grupę rekrutów z terenów afrykańskich walczącą na terytorium Francji metropolitalnej. Okrucieństwo wojny, użycie broni chemicznej oraz pojawienie się wielkiej grupy inwalidów – wszystko to wywarło ogromny wpływ na wrażliwą na ludzkie cierpienie malarkę. Współodczuwająca z ofiarami, nienawidząca wojny, artystka angażowała się w pomoc weteranom. Pod koniec wojny związała się z kręgiem lewicujących intelektualistów francuskich. W maju 1917 roku poznała Raymonda Lefebvre’a, w którym się zakochała. Lefebvre, który był ranny pod Verdun, stał się jednym z najbardziej...

więcej

Mela - (Melania Mutermilch) Muter:

Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.

Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.

W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-03-21 78 230 000 zł 410 000 zł N/A PLN USD EUR