IInformacje o dziele:
sygn. oł. p.d.: sgierowski
na odwr. l.d. sygn dłg.: S Gierowski 01; tamże dedykacja podpisana i datowana: Stefan Gierowski | 4.01.03
Praca wystawiana i reprodukowana w katalogu:
– Gierowski [wystawa z cyklu:] Sztuka indywidualności, Galeria Prezydencka pod patronatem ASP w Warsza wie i Prezydenta m.st. Warszawy, Pałac Branickich, ul. Miodowa 6/8, Warszawa 2003, s. i poz. nlb.
Akwarele stanowią ważną cześć twórczości Stefana Gierowskiego. Artysta na pytanie „Dlaczego lubię malować akwarelę?” odpowiada:
Niezwykle pociąga mnie i intryguje natychmiastowy i jednostronny moment kreowania, gdy każda myśl jest wyrażona gestem jednego pociągnięcia pędzlem. Wtedy wodna farba uzyskuje szczególny blask i czystość. Akwarela abstrakcyjna zmusza do niebywałej koncentracji i skupienia, aby stać się świetlistą i swobodną. Decyzja zawsze jest ostateczna, każde powtórzenie szkodzi. Odczuwam to napięcie trochę jak grę w nieznane, w której nerwy, psychiczny niepokój, fizyczny gest ręki, jej szybkość i ciężar, cały organizm jest włączony w zaistnienie plamy barwnej. Sądzę, że nawet chińscy mistrzowie odczuwali to szczególne, niepokojące napięcie malując bezbłędnie wykształconym gestem. Malowanie akwareli to również pewien określony proceder. Papier, jego grein i wilgotność, farba...
Stefan Gierowski:
Stefan Gierowski (Częstochowa 1925 - 2022) studiował malarstwo w ASP w Krakowie (m. in. u Jerzego Fedkowicza i Zbigniewa Pronaszki) i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1949 przeniósł się do Warszawy. W 1955 wziął udział w wystawie w Arsenale. W tym okresie uprawiał malarstwo figuratywne o akcentach egzystencjalistycznych. W 1957 powstał pierwszy obraz oznaczony numerem I - od tej pory artysta nie stosuje literackich tytułów, nazywając swe prace "Obrazami" i numerując je liczbami rzymskimi. Artysta związał się z warszawską Galerią Krzywe Koło, gdzie miał wystawy indywidualne w 1957 i 1959. Jego obrazy wyłamują się z definicji zarówno abstrakcji typu informel, jak też sztuki postkonstruktywistycznej, choć noszą cechy obydwu tych kierunków. Odznaczają się, zwłaszcza we wczesnym okresie, wyszukaną grą faktury i kolorów, co pozwala widzieć w Gierowskim kontynuatora szkoły polskiego koloryzmu. W latach 60. w obrazach o zdecydowanej kompozycji eksponował efekty walorowe. Od lat 70. więcej uwagi skupiał na wzajemnych oddziaływaniach pól barwnych, to skontrastowanych, to rozbitych na plamy czystego pigmentu. Ten wątek w latach 80. zyskał znaczące uzupełnienie. Artysta podjął poszukiwania form i układów kompozycyjnych, które mogłyby stać się plastycznym ekwiwalentem pojęć werbalnych (cykl "Malowanie Dziesięciorga Przykazań" z 1986). W latach 1961-1995 Gierowski był pedagogiem w Akademii warszawskiej, od 1976 – profesorem, w latach 1975-1981 dziekanem Wydziału Malarstwa. Prowadził pracownię wyróżniającą się programem i poziomem intelektualnym, z której wyszło wielu wybitnych malarzy. W 1983 został wybrany przez Senat Akademii na rektora, lecz wybór nie został zatwierdzony przez władze. Przyczyniła się do tego postawa artysty wobec stanu wojennego – w czym również był wzorem dla swych uczniów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-06-13 | 120 | 12 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |