IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: czapla ‘93
sygn. na odwr. na płótnie: l.g.: czapla, p.g.: ECCE HOMO | CYRENEJCZYK | 180 x 120 | ACRYL – 1993
na poprzecznej belce krosna ślad nalepki: Muzeum | Marian, dł: 140
na dolnej listwie krosna kartka z danymi obrazu [druk]
W malarstwie Mariana Czapli najważniejszym tematem jest człowiek, a w sensie plastycznym – figura ludzka: Człowiek – pisał Janusz St. Pasierb – zawsze nagi, cielesny, przede wszystkim mężczyzna, jest w sztuce Mariana Czapli niezwyciężony, nawet powalony przez śmierć pozostaje potężny. Nie mieści się na płaszczyźnie obrazów, gdyby rozprężył się, wyprostował, rozsadziłby je. (...) Ciała Mariana Czapli są kategoryczne, artysta, wychodząc ze studium modeli, idzie w kierunku potężnych, ekspresyjnych syntez.
Takie charakterystyczne cechy stylu Czapli odnajdujemy także w obrazie Cyrenejczyk. Inspiracją dla artysty stała się scena z Ewangelii, gdzie Szymon z Cyreny zostaje zmuszony do niesienia krzyża Chrystusa. Artysta często sięga do tematyki Drogi Krzyżowej, odnajdując w niej odniesienia do ludzkiego życia.
O twórczości Czapli tak pisał Stefan Gierowski:
Marian Czapla zaistniał w malarstwie jako mocna, wyraźna indywidualność, każdy pokaz jego prac potwierdza przekonanie, że znajdujemy...
Marian Czapla:
Marian Czapla (Gacki na Kielecczyźnie 28 VII 1946 - Warszawa 12 I 2016) studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w latach 1966-1972. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. W 1972 podjął pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. Od 1990 był profesorem, prowadził własną pracownię malarstwa. W latach 1974-1979 był członkiem grupy „Symplex S4“, którą tworzyło grono młodych absolwentów warszawskiej ASP, zainteresowanych możliwością kontynuowania tradycji polskiego koloryzmu z jednej, unizmu Władysława Strzemińskiego z drugiej strony. Początkowo tworzył abstrakcyjne kompozycje budowane z barwnych, zamaszyście kładzionych smug i plam. Od końca lat 70. w jego malarstwie przeważyła figuracja. Wyróżniającym się wątkiem twórczości Czapli były tematy i odniesienia religijne. Zainteresowania te pozostały aktualne w jego sztuce w latach 80., kiedy połączył je z tematyką aktualną (cykl poświęcony górnikom z „Wujka“). W pracach z lat 90. (cykle „Upadek“, „Ecce Homo“ i in.) artysta malował monumentalne figury o mocnej tektonice, podkreślonej dodatkowo zdecydowanymi barwami i konturami, ujęte w dynamicznych ruchach i skrętach ciała. Umieszczone zazwyczaj na płaskich tłach jednolitego koloru, w umownej przestrzeni, zdają się zmagać z ograniczającym je kadrem obrazu. W 2002 roku z okazji 30-lecia pracy twórczej Mariana Czapli Muzeum Narodowe w Kielcach przygotowało wystawę jego prac, której towarzyszył naukowo opracowany katalog.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-10-17 | 110 | 36 000 zł | 36 000 zł | N/A PLN USD EUR |