Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 października 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MIĘDZYZDROJE – PLAŻA, 1979
Nr:
29400
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
89 cm x 130.5 cm
Cena wywoławcza:
90 000 zł
Cena uzyskana:
200 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: NR: 142. IX [w ramce]. | E. DWURNIK. 1979. *MIĘDZYZDROJE-PLAŻA*, p.d.: 603 [w ramce]

sygn. na odwr. na płótnie po l.: NR: 142. IX [w ramce] | 603 [w ramce], pionowo E. DWURNIK | 1979

l.śr.: nalepka z danymi obrazu i nazwą cyklu „Podróże autostopem“

na g. listwie krosna: 603 [w ramce]

 

Obraz wymieniony w:

Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy (spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik), Zachęta, Warszawa 2001; cykl IX, poz. 142.

 

Edward Dwurnik w jednej ze swoich wypowiedzi stwierdził: Obcuję z ludźmi dojeżdżającymi do pracy, jeżdżę po małych miasteczkach, interesują mnie polscy przeciętni ludzie, uważam, że nie są oni przeciętni, ponieważ oni mnie wychowali. Uważam, że znam ich sprawy, zwyczaje, przekonania, żargon –  kocham ich i mam radość wystawić im pomnik moim malarstwem.

W ramach cyklu „Podróże autostopem“ powstały prace, które były efektem podróży artysty po Polsce. Dwurnik zatrzymywał na swoich płótnach obrazy polskich miast i miasteczek. Nie były to miasta idealne, ale swojskie. Umieszczał w nich jak najwięcej historyjek, opowieści, anegdot. Obrazy często przedstawiały sceny bardzo zagęszczone, nasycone ruchem i akcją. Ujęcia takie były dla...

więcej

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-10-17 112 90 000 zł 200 000 zł N/A PLN USD EUR