-
„Sztuka“, Miesięcznik ilustrowany poświęcony sztuce i kulturze, Lwów 1912, T. 3, s. 93, il. czarno-biała.
IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: T. Axentowicz | 1906
Na odwr. ramy nalepka domu aukcyjnego w Warszawie.
Obraz wystawiany i reprodukowany w:
– Katalog Powszechnej Wystawy Sztuki Polskiej we Lwowie 1910 w Pałacu Sztuki Plac Powystawowy od d. 22 maja 1910, s. nlb, nr kat. 15;
– "Tygodnik Illustrowany", Warszawa 1910, Nr 31, il. s. 628-629;
– „Sztuka“, Miesięcznik ilustrowany poświęcony sztuce i kulturze, Lwów 1912, T. 3, s. 93, il. czarno-biała.
Teodor Axentowicz znany jest szerokiej publiczności głównie dzięki licznym przedstawieniom pięknych kobiet. Prezentowany portret jest doskonałym przykładem kunsztu, z jakim wykonywał on również wizerunki mężczyzn. Portretowany pozuje siedząc w fotelu, znanym nam z licznych portretów kobiet i dzieci, w pozycji en face, patrząc wprost na widza.
Artysta wielokrotnie powtarzał swoim studentom, że w Monachijskiej akademii przez trzy lata ćwiczył malowanie rąk. Osiągnął w tej dziedzinie absolutne mistrzostwo, o czym świadczy swoboda i wirtuozeria, z jaką ukazał splecione dłonie złożone na kolanach mężczyzny.
Po śmierci artysty, tak wspominał jego twórczość autor pożegnania (o inicjałach mb) na łamach tygodnika „Ilustracja Polska“ z września 1938 roku: Tak, jak był po prostu eteryczny w sposobie wykonania portretów kobiecych,...
Teodor Axentowicz:
Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-12-12 | 17 | 120 000 zł | 120 000 zł | N/A PLN USD EUR |