Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 12 grudnia 2021

Zofia Stryjeńska, GUSŁA SŁOWIAN, 1934
  • Dąb Światowida

  • Śmigus

  • Topienie Chochoła

  • Dożynki

  • Oczepiny

  • Wianki

  • Sobótka

  • Turoń


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
GUSŁA SŁOWIAN, 1934
Nr:
29619
Technika:
druk, papier
Wymiary:
48.3 cm x 42.8 cm
Cena wywoławcza:
9 000 zł
Cena uzyskana:
21 000 zł

Informacje o dziele:

Gusła Słowian. Kompozycje barwne, ozdoby graficzne i tekst. Wydawnictwo Jakóba Mortkowicza, Warszawa 1934

 

Edycja polska – teka zawiera: 8 barwnych plansz naklejonych na karton, 8 kart z tekstem do każdej planszy, 2 karty wstępne.

druk, papier, 48,3 x 42,8 cm

format teki 50,7 x 45,3 cm

format barwnych plansz 33,8 x 33,7 cm

format kart: 48,3 x 42,8 cm

 

 

Autorska teka Zofii Stryjeńskiej Gusła Słowian / Magie Slave, do której artystka napisała także obszerny tekst, ukazała się w roku 1934 w warszawskim wydawnictwie Jakóba (!) Mortkowicza, w polskiej i francuskiej edycji.

W skład teki weszło osiem plansz: Dąb Światowida – Le Chene de Sviatovide, Śmigus – Smigust, Topienie Chochoła – La Noyade, Dożynki – La Fete de la Gerbe, Oczepiny – La Coiffe de la Mariee, Wianki – La Fete des Guirlandes, Sobótka – Les Feux de Kupala, Turoń – Tourogne.

Przygotowanej przez artystkę dziewiątej planszy, przedstawiającej Obrzędy pogrzebowe, wydawca nie zdecydował się zamieścić, oceniając ją jako „niesprzedażną“.

Wszystkie plansze wchodzące w skład teki oparte są na tej samej zasadzie: główną kompozycję, umieszczoną centralnie, otacza bordiura składająca się drobniejszych, dopowiadających jej treść scenek i postaci.

 

Pełna...

więcej

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-12-12 73 9 000 zł 21 000 zł N/A PLN USD EUR