IInformacje o dziele:
opisany wzdłuż dolnej krawędzi: WIŁROJEAWIEŚMIASTOBOWAR
Kościół był miejscem najbliższym Nikiforowi; artysta traktował go jak własny dom. To tu przyprowadzała go matka, szukając schronienia i spokoju dla siebie i syna, tu bezdomny, samotny artysta uciekał od nieżyczliwego mu świata. Ucieczką było dla niego także malarstwo, zaś motyw kościoła pojawia się w nim bardzo często: Prowadzę go na Krakowskie Przedmieście, – wspominał wizytę Nikifora w Warszawie Aleksander Jackowski – tu się ożywia, cieszy. Są kościoły! [...] Cerkwie! Najbardziej kocha cerkwie. Ale warszawska, na Pradze, jest zamknięta. Nie możemy tam wejść (A. Jackowski, Świat Nikifora, Gdańsk 2005, s. 82). Nikifor nigdy nie odtwarzał, nie odwzorowywał zaobserwowanych motywów. Zawsze je udoskonalał. Wykazując się doskonałą znajomością perspektywy i wyczuciem proporcji komponował z nich swoją wizję. Stąd też często trudno jest zidentyfikować określony pejzaż. Nikłą pomocą są również podpisy, które będący analfabetą autor umieszczał na swych dziełach.
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Nikifor Krynicki:
Nikifor (właściwie Epifaniusz Drowniak, od 1962 Nikifor Krynicki; Krynica ok. 1895 - Krynica 1968) - Łemek, znany malarz naiwny z Krynicy, samouk. Cierpiał na zaburzenia słuchu i mowy, nie uczył się nigdy w żadnej szkole, nie umiał pisać ani czytać. Jego prawdziwą pasją i sposobem na porozumienie ze światem było malarstwo. Malować zaczął wcześnie - najdawniejsze znane prace artysty pochodzą jeszcze sprzed roku 1920. Malował akwarelą, używając przy tym także ołówka. Wykorzystywał każdy dostępny kawałek papieru, okładki zeszytów, opakowania papierosów. Tworzył całe serie obrazków - wzruszająco naiwnych przedstawień architektury, pejzażu, postaci świętych, portretów. Swoje prace podpisywał często niezrozumiałymi ciągami „drukowanych“ liter i wyklejał do nich ramki z kolorowego papieru. Na jego twórczość zwrócono uwagę już w latach trzydziestych (kapiści), ale prawdziwe odkrycie fenomenu Nikifora nastąpiło dopiero po wojnie, kiedy otoczono go opieką i przyjęto do ZPAP. W roku 1962 otrzymał nazwisko Krynicki. Przekonany o ważności swej sztuki, używał też przydomku Matejko.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-12-12 | 72 | 7 000 zł | 14 000 zł | N/A PLN USD EUR |