IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: EOKUŃ [inicjały wiązane]
Do obrazu jest załączona ekspertyza prof. Małgorzaty Biernackiej ze stycznia 2003 r.
...kompozycja odpowiada upodobaniu Okunia do malowania włoskich krajobrazów w nietypowych ujęciach, w tym wypadku – od dołu, z wysoko podniesionym horyzontem. Sześć czarnych, lekko wygiętych wiatrem sylwetek cyprysów o nieregularnych konturach rośnie tu na skraju skalistego urwiska, na tle nieba powleczonego nieprzejrzystą warstwą chmur, namalowanych gęstą, złamaną bielą, z akcentem bladego, rozproszonego błękitu. Czarno-fioletowa krawędź urwiska kontrastuje z ukazanym w przekroju zboczem, które opada pionowo w dół, przydając pejzażowi dynamiki.
Małgorzata Biernacka, Literatura – symbol – natura..., s. 207
Jak zauważa badaczka twórczości Edwarda Okunia, prof. Małgorzata Biernacka, Pejzaż z cyprysami mógł powstać najwcześniej w roku 1898, kiedy Okuń po raz pierwszy przyjechał do Włoch. Kompozycja ta została przez artystę powtórzona w Pejzażu włoskim (w zbiorach Muzeum Mazowieckiego w Płocku). To zbliżone formatem, olejne studium, w którym artysta dość naturalistycznie odtworzył obserwowany widok, autorka datuje również na lata 1898-1899. Do motywu rosnących nad urwiskiem cyprysów Okuń wrócił...
Edward Okuń:
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2022-06-26 | 29 | 20 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |