Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 26 czerwca 2022

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PEJZAŻ Z ŻARNOWA (ALBO GŁUCHA PROWINCJA), 1979
Nr:
30457
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50 cm x 61 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: Jurry | 79

sygn. na odwr. na płótnie flamastrem: PEJZAŻ Z ŻARNOWA | (albo „Głucha prowincja“) | W-WA, MARKOWSKA 16 M 33 | Nr leg. 7758 [słabo czytelny]

 

Jurry, urodzony w podkieleckiej wsi koło Paradyża – był barwną postacią życia artystycznego lat 60. i 70. w Warszawie, uznawany za prekursora polskiego pop-artu. Gdy w 1968 kończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, miał już za sobą głośną wystawę Grupy NEO-NEO-NEO, którą wraz z Janem Dobkowskim pokazał na trzecim roku studiów. Młodzi artyści (uczniowie Jana Cybisa) buntowali się przeciwko malowaniu martwych natur i aktów, a za cel stawiali sobie związanie malarstwa z codzienną rzeczywistością. Malarstwo miało być próbą mówienia o współczesnym człowieku przy pomocy znaków i skojarzeń, a symboliczny przekaz odnosił się zarówno do treści uniwersalnych, jak i aktualnego kontekstu politycznego.

Jednak w końcu lat 70. pojawiły się w twórczości Jerzego Ryszarda Zielińskiego pejzaże, o których Ireneusz Szubert (autor wstępu do niewydanego katalogu ostatniej za życia indywidualnej wystawy Jurry – Zgrzyt w Galerii Domu Artysty Plastyka w Warszawie, 1978) pisał: pejzażyki wywodzące się ze zwalczanego niegdyś koloryzmu, ciągoty do sielanki.

Zieliński pokazał wówczas takie obrazy na Mazowieckiej,...

więcej

Jerzy Ryszard Zieliński :

Jerzy Ryszard Zieliński (Kazimierzów w Kieleckim 1 VI 1943 – Warszawa 5 III 1980)studia artystyczne rozpoczął w 1962 w warszawskiej ASP na Wydziale Rzeźby, rok później przeniósł się na Wydział Malarstwa do pracowni prof. Jana Wodyńskiego a następnie prof. Jana Cybisa; dyplom otrzymał w 1968 roku. Niezależnie od kontynuowania akademickiego programu nauczania, rozpoczął samodzielną działalność malarską, którą uzasadniał w tekstach teoretycznych. W 1965 nawiązał przyjaźń z Janem Dobkowskim i wówczas wspólnie przyjęli jeden kierunek artystycznego działania, które dało początek malarstwu pod nazwą neo-neo-neo. Wyjaśniając swą postawę napisali: „Neo-Neo-Neo nie jest doktryną, jest hasłem wywoławczym, wołamy o sztukę egalitarną; o odkrywanie w sobie fizjologicznej potrzeby tworzenia”. Artystyczny rodowód neo-neo-neo wywodzi się z założeń szeroko pojętego pop-artu. Od 1967 organizowali cykl wystaw pod nazwą neo-neo-neo. Wówczas Zieliński przyjął pseudonim Jurry. Wernisaże tych wystaw (najczęściej bez katalogu), miały charakter happeningu i spotkań artystycznej elity. Obaj artyści brali też udział w ekspozycjach krajowych i zagranicznych, Muzeum Sztuki w Łodzi zakupiło do swych zbiorów dwie prace Jurrego. Zieliński poszedł samodzielną drogą konsekwentnie kontynuując stylizację wielopłaszczyznowych, założonych jednolitym kolorem kompozycji z elementami biologicznymi. Posługiwał się ostrymi zestawieniami barw, ekspresyjną, z pozoru lapidarną lecz bardzo czytelną formą, tworząc swoja wizję świata. Rok temu jego twórczość przypomniała Oficyna Malarska w Warszawie pokazem prac (21 IV-19 V 2006) i wydaniem publikacji Jerzy Ryszard Zieliński – Wytnie nas czas.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2022-06-26 103 20 000 zł - N/A PLN USD EUR