Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 16 października 2022

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KUŹNICA – ZATOKA II, 1966
Nr:
30843
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
65 cm x 81 cm
Cena wywoławcza:
70 000 zł
Cena uzyskana:
70 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: J. Cybis

sygn. na odwr. na płótnie g.: JAN CYBIS KUŹNICA – ZATOKA II | 1966 r. | 65 x 81

Widok nadbałtyckiej zatoki w Kuźnicy wpisuje się w serię powstałych w ostatnim okresie twórczości obrazów przedstawiających nadmorskie miejscowości, które – najbardziej ceniony przedstawiciel nurtu polskiego koloryzmu – odwiedzał w czasie wakacyjnych wyjazdów. Szczególnie chętnie, oprócz tytułowej przystani, plenerowe notatki sporządzał w Orłowie, Ustce, czy Sopocie. Malowane „z natury“ akwarele, gwasze i rysunki, stawały się podstawą do tworzenia – już w zaciszu warszawskiej pracowni – dzieł olejnych. Na grupę tych wyjątkowych pejzaży zwrócił uwagę Tadeusz Dominik, wybitny uczeń artysty i autor poświęconej mu monografii: Szczególne miejsce, zwłaszcza w ostatnich latach zajmuje w malarstwie Cybisa tematyka morska. Morska – może za dużo powiedziane, są to raczej okruchy morza: plaże z koszami dla plażowiczów, łódki, nabrzeża, mola, ubogie zabudowania. Odkrył uroki małych portów z ich spokojną, senną egzystencją. Całe zgromadzone doświadczenie, zdobywane latami na martwych naturach i modelach, zaowocowało olśniewająco. [...] Nie czuje się w tych obrazach szumu fal, księżyc nie przegląda się w lustrzanej tafli wody, a jednak jest autentyczna atmosfera malowanych widoków. I...

więcej

Jan Cybis:

Jan Cybis (Wróblin na Śląsku Opolskim 1897 - Warszawa 1972) rozpoczął studia malarskie w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu (1920-1921). Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. W 1924 wraz z grupą kolegów tworzących tzw. Komitet Paryski (w skrócie „KP”; stąd nazwa grupy „kapiści”) wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę początkowo w kontakcie z Pankiewiczem, później samodzielnie. W 1930 wziął udział w pierwszej wystawie kapistów w paryskiej Galerie Zak, później we wspólnej wystawie w Genewie, a po powrocie do kraju w 1931 także w zbiorowej wystawie w Polskim Klubie Artystycznym w Warszawie. W 1932 miał pierwszą wystawę indywidualną w Krakowie. Był główną postacią grupy, propagatorem założeń wysuwających na naczelne miejsce zagadnienia koloru, który „był treścią i formą” jego malarstwa. Ostatnia wystawa w warszawskiej Zachęcie dała możliwość prześledzenia jego bardzo konsekwentnej drogi twórczej. Odrzucając wszelką anegdotę, tworzył obrazy malowane „z powodem plastycznym” – pejzaże, martwe natury, portrety. Był także tłumaczem i krytykiem sztuki, pisywał artykuły, m.in. do krakowskiego „Głosu Plastyków” , którego redaktorem naczelnym został w roku 1937. W roku 1946 został profesorem warszawskiej ASP, gdzie wykładał do 1968 (z przerwą 1951-1957). W 1955 wykładał też w PWSSP w Sopocie.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2022-10-16 103 70 000 zł 70 000 zł N/A PLN USD EUR