IInformacje o dziele:
sygn. oł. p.d.: TOMASZ TATARCZYK 2005
Od końca lat 90. Tomasz Tatarczyk pracował nad szerszym cyklem płócien i rysunków, w których głównym bohaterem był pies o czarnej, krótkiej sierści – Cygan. Artysta wspominał: Jako że [Cygan] dobiegał kresu swoich dni, koniecznie chciałem go utrwalić na płótnie. I tak się zaczęło. Mój towarzysz spacerów nad Wisłą w Mięćmierzu skończył życie. Obrazy powstawały dalej, jakby wywołane przez nieżyjącego już psa. Te obrazy są najbardziej osobistymi pracami, jakie dotychczas namalowałem. Ukochany czworonóg – przedstawiony zawsze na abstrakcyjnym, białym tle połyskującej wody – brodzi po płyciźnie, pływa, szykuje się do skoku, wypatruje właściciela, zastyga w oczekiwaniu. Oparte na magnetyzującym kontraście czerni i bieli „portrety“ zwierzęcia, są zupełnie pozbawione niepotrzebnych detali, które mogłyby odwracać uwagę od istoty psiej natury. Malowanie bowiem – jak powiedział artysta w jednym z wywiadów – musi dotyczyć esencji.
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Tomasz Tatarczyk:
Tomasz Tatarczyk (Katowice 1947 - Warszawa 2010) studiował w latach 1966-1972 na Politechnice Warszawskiej, następnie w latach 1976-1981 na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom pod kierunkiem prof. Jana Tarasina. W latach 1980-1986 pracował jako pedagog w macierzystej uczelni. W okresie stanu wojennego przyłączył się do niezależnego ruchu artystycznego, wystawiając w kościołach. Od połowy lat 80. związany z Galerią Foksal w Warszawie, miał tam kilka wystaw indywidualnych, uczestniczył też w prezentacjach zbiorowych organizowanych przez te galerię, jak „4 Foksal Gallery Artists“, Richard Demarco Gallery, Edynburg 1985, „Dialog“, Moderna Museet, Sztokholm 1985 i in. W la-tach 1987-1988 był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej. W 1990 zdobył jedną z nagród na XV Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. Malarstwo Tatarczyka jest skupione, oszczędne, bazuje na pojedynczych, dobitnie wyeksponowanych motywach, wąskiej gamie barwnej.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2022-10-16 | 158 | 55 000 zł | 71 000 zł | N/A PLN USD EUR |