Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 18 czerwca 2023

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
RZYMSKA IDYLLA, OK. 1880
Nr:
31767
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
137.7 cm x 79 cm
Cena wywoławcza:
180 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: W Kotarbiński

 

Wilhelm Kotarbiński od młodzieńczych lat marzył o zostaniu artystą. Ojciec artysty nie pochwalał tego wyboru, uważając, że nie przystoi on szlachetnie urodzonym. Artysta jednak nie uległ i po ukończeniu kursu rysunkowego w Warszawie, dzięki niewielkiemu stypendium i pomocy finansowej wuja, w 1871 wyjechał na studia do Rzymu. Od razu zachłysnął się Wiecznym Miastem, upojony pięknem starożytnych zabytków, natychmiast przystąpił do robienia szkiców. Przez trzy lata uczył się w Akademii św. Łukasza, gdzie brał udział w organizowanym co roku konkursie o tytuł najlepszego rysownika Rzymu. Jego miłość do antyku i talent zapewniły mu I nagrodę.

Fascynacja starożytnością przełożyła się również na dzieła malarskie Kotarbińskiego. Jego malownicze płótna charakteryzowała duża dekoracyjność. Artysta starał się wypełnić swoje płótna pejzażami, antyczną architekturą i pięknymi przedmiotami, kwiatami oraz egzotycznymi drzewami. Urozmaicał w ten sposób kompozycje, pozwalając widzowi dłużej cieszyć oko. Artysta trzymał się akademizmu, lecz nie w jego czystej formie. Łączył go z nowoczesnymi nurtami i symboliką. Wirtuozeria Kotarbińskiego, jego wysublimowany styl i odbiegające od codzienności tematy przyczyniły się do niezwykłej popularności artysty wśród współczesnych mu kolekcjonerów. Akademikom natura służyła jedynie jako dekoracja, Kotarbiński zaś harmonizował...

więcej

Wilhelm Kotarbiński:

Wilhelm Kotarbiński (Nieborów 1849 – Kijów 1921) kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza (lata1867-1871), a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga, uczestniczył w wystawach kijowskiego Tow. Artystycznego, a w 1893 był współzałożycielem Tow. Malarzy Kijowskich. Wraz z P. Swiedomskim, M. Niestierowem i M. Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894-1895). Był także autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu M. Tereszczenki i w pałacu B. Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych – z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Jego obrazy wyróżniają się wyrafinowaną kolorystyką, swobodną techniką, swoistą stylizacją form i specyficznym, często tajemniczym nastrojem. Największa popularność artysty przypada na dziewięćdziesiąte lata XIX wieku, kiedy – ze względu na „antyczną” tematykę swych obrazów – bywał porównywany z Siemiradzkim. Dzieła Kotarbińskiego rzadko pojawiają się na rynku sztuki; większość jego prac zaginęła bądź uległa zniszczeniu w czasie pierwszej wojny światowej i rewolucji bolszewickiej.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2023-06-18 25 180 000 zł - N/A PLN USD EUR