Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 18 czerwca 2023

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SET A, B PROBABILITY 50% WHITE AND BLACK, 1972
Nr:
31836
Technika:
akryl, ołówek, drewno, relief, płyta pilśniowa
Wymiary:
47 cm x 85 cm
Cena wywoławcza:
220 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

30 x 30 x 10 cm (wymiary każdej z dwóch prac), 47 x 85 x 14 cm (oprawa) 
obie części sygnowane na odwrocie na dolnej listwie: Winiarski 1972, na g. listwie odpowiednio: SET A i SET B

Na odwr. części A na płycie naklejona nalepka autorska w języku angielskim: SET A, B PROBABILITY 50% WHITE AND BLACK | MUTABLE LOT – DICE, WOOD, ACRYL, 30 x 30 x 10 | YEAR 1972, poniżej opisu instrukcja powstania zapisu gry, na odwr. na obu płytach pieczątki wywozowe

 

Od czasu, kiedy na Sympozjum Artystów-Plastyków i Naukowców w Puławach w 1966 roku, Ryszard Winiarski wystąpił po raz pierwszy z pracami inspirowanymi rachunkiem prawdopodobieństwa przy użyciu modułów czarnych i białych kwadratów, w swojej późniejszej twórczości konsekwentnie rozwijał tę ideę. Realizował przy tym nie tylko kompozycje na płaszczyźnie, ale także wprowadzał trzeci wymiar, tworząc reliefy – tak jak w kompozycji, którą przedstawiamy na naszej aukcji. Reliefy Winiarskiego rzadko pojawiają się na aukcjach, stanowiąc rarytas dla kolekcjonerów. W przypadku takich dzieł, podobnie jak w obiektach zrealizowanych na płaszczyźnie, poprzez losowanie (m.in. przy użyciu kostki do gry) Winiarski wybierał te kwadraty w obrazie, które miały uzyskać wypukłość. Artysta naklejał w tych miejscach klocki o wielkości odpowiadającej siatce podziałów....

więcej

Ryszard Winiarski:

Ryszard Winiarski (Lwów 1936 - Warszawa 2006) ukończył w 1959 Politechnikę Warszawską i podjął studia malarskie w ASP w Warszawie (1960-1966). Pod koniec studiów, w 1965 sformułował własny program artystyczny i zrealizował pierwsze prace z serii pt. „Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych“. Otrzymał za nie I nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966. Jako stałe moduły prac przyjął kwadraty w kolorach czerni i bieli, których kolejnością i rozmieszczeniem rządzi przypadek - rzut kostką do gry, losowanie lub wybór liczb przypadkowych. W 1970 wprowadził do swych prac trzeci wymiar w formie obrazów przestrzennych lub jako iluzję przestrzeni uzyskaną przez wykreślanie perspektywy linearnej. W 1971 powstały pierwsze obrazy z wmontowanymi lustrami. Od 1972 artysta aranżował też „gry“ z udziałem widzów, którzy stosując jego środki i metodę wypełniali płaszczyznę czy pomieszczenie własną „wystawą“. Od ok. 1983 Winiarski włączył do swych prac elementy znaczeniowe, symboliczne i odwołujące się do emocji, jak kształt krzyża, naturalne materiały i zabiegi na nich, np. gięcie (instalacje: Geometria w stanie napięcia, 1984, Czarny kwadrat czyli fruwająca geometria, 1984, Hommage dla Henryka Stażewskiego, 1989). Równolegle artysta od 1960 uprawiał scenografię teatralną, będąc autorem kilkudziesięciu realizacji w tej dziedzinie w teatrach całej Polski. Uczestniczył w wielkiej liczbie wystaw w Polsce i za granicą, w tym: Biennale w Sao Paulo 1969, I i II Biennale des Konstruktivismus, Norymberga 1969 i 1971, Konstrukcja w procesie, Łódź 1981 i Monachium 1985. Zmarł 4 grudnia 2006 w Warszawie.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2023-06-18 109 220 000 zł - N/A PLN USD EUR