IInformacje o dziele:
Na odwr. l.g numer odnoszący się wielkości podobrazia (ołówkiem): 22 [.] 32; centralnie pieczęć z numerem: 415; powtórzonym na nalepce powyżej: obok stempel (cyrylicą): SPADKOWA MASA | b.p. Olieksy Nowakiwskogo; poniżej atramentem (cyrylicą): za kuratoriu; niżej 3 nieczytelne podpisy; l.d. plaster z nr. (ołówkiem): 13/2.
Nowakiwski wielokrotnie malował sobór, był nazywany Świętojurskim magiem. Artysta, który przeprowadził się do Lwowa w 1913 roku, zamieszkał u stóp cerkwi wznoszącej się na wzgórzu, przy ul. Mickiewicza 11. Obecnie mieści się tam jego muzeum. Sobór w naturalny sposób stał się dla malarza powtarzalnym motywem impresjonistycznym, jak Dniepr dla Stanisławskiego, czy Kopiec Kościuszki dla Wyspiańskiego. Budynek, z którego Nowakiwski malował widoki cerkwi, w 1907 został kupiony przez metropolitę Andrzeja Szeptyckiego (którego siedzibą był pałac przy soborze św. Jura) od Jana Styki.
W 1908 został podarowany Muzeum Cerkiewnemu we Lwowie. W 1923 Nowakiwski, za namową i przy wsparciu finansowym Szeptyckiego, otworzył w domu szkołę artystyczną, która działała do 1933 roku. Sobór miał znaczenie symboliczne, jako centrum ukraińskości i siedziba metropolity Szeptyckiego. Obrazy, które przedstawiają sobór św. Jura, Nowakiwski nazywał „transfiguracjami“.
Aleksy Nowakiwski:
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-10-22 | 13 | 7 000 zł | 9 500 zł | N/A PLN USD EUR |