IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: M. Mutermilchowa | Paryż | 1905
Pochodzenie:
Stany Zjednoczone - kolekcja Toma Podla - amerykańskiego inżyniera i przedsiębiorcy o polskich korzeniach. Tom Podl (Podlasiński, ur. 1938) - właściciel największych w USA i jednych z największych na świecie prywatnych zbiorów sztuki polskiej. Na kolekcję składają się dzieła polskich malarzy końca XIX i pocz. XX w., m.in. obrazy Chełmońskiego, Ślewińskiego, Boznańskiej, Pankiewicza, Kislinga, Zaka, Makowskiego, Muter, Stanisławskiego, Malczewskiego, Mehoffera, Cybisa i Czapskiego.
Obraz opisany, wystawiany i reprodukowany:
- Mela Muter (katalog wystawy), Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. Galeria Malarstwa, V - VI 2007, Kraków 2007, s. 8;
- Mela Muter. Malarstwo, red. M. A. Supruniuk, S. Majoch, Toruń 2010, s. 23.
Ten zjawiskowy portret kobiety o nieznanej tożsamości jest znakomitym przykładem wczesnej twórczości Meli Muter. Wyraźnie inspirowany malarstwem, mieszkającej po sąsiedzku na paryskim Montparnasse, Olgi Boznańskiej. Choć Mela Muter bacznie obserwuje rozwiązania plastyczne wybitnej malarki, to jej portret jest wyraźnie dosadniejszy. Choć nastrój zamyślenia i odczucie nostalgii w Portrecie kobiety jest porównywalny z dziełami Boznańskiej, to jest on potraktowany bardziej brawurowo....
Mela - (Melania Mutermilch) Muter:
Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.
Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.
W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-10-22 | 55 | 500 000 zł | 820 000 zł | N/A PLN USD EUR |