IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Alfred Wierusz-Kowalski
Na odwr. nalepka (druk): von Possenhofen; poniżej napis kredką: München ltd; obok nr (kredką): K N o 15.
Nalepka na odwr. obrazu może sugerować, że obraz znajdował się w Possenhofen. Latem 1880 roku Alfred Wierusz-Kowalski wraz z teściem i Władysławem Czachórskim wybrał się tam na krótki letni wypoczynek. Wędrowali oni pieszo po okolicznych lasach i nad jeziorem. W okolicy znajduje się Zamek Possenhoffen, który w 1843 r. został zakupiony przez księcia Maksymiliana Bawarskiego, jako letnia rezydencja. Mieści się on nad brzegiem malowniczego jeziora Starnberg. To tu najszczęśliwsze lata dzieciństwa spędziła księżniczka Elżbieta Bawarska, późniejsza cesarzowa Sisi. Do lat 20. XX wieku zamek pozostawał w posiadaniu książąt Bawarii.
Alfred Wierusz-Kowalski – jak pisał współczesny mu recenzent – przędzę swych pomysłów kompozytorskich, w których krajobraz, ludzie i konie grają równoważną rolę, snuł z życia wiejskiego, z rodzimych, polskich realiów. Dzieła te były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, tak ze względu na „egzotyczny“ dla zachodnich odbiorców temat, jak i mistrzostwo malarza. W obrazach tych uderza dbałość o realia, doskonała charakterystyka postaci ludzi i świetnie uchwyconych w ruchu koni, a także wirtuozersko odtworzone...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2024-03-17 | 12 | 1 200 000 zł | 1 200 000 zł | N/A PLN USD EUR |