IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: T. Axentowicz
Na odwrocie l.g. mała, słabo czytelna, nalepka z ceną; poniżej nalepka (pieczęć, druk, tusz): [w kartuszu] SALON | ARTYSTYCZNY | FELIKSA RICHLINGA | [w okręgu] SAFR | WARSZAWA | 131 Marszałkowska 131 [przekreślone] | TELEFON 193-00 | Kredytowa 5; obok: Nr 3538 | Autor Teodor A[x]entowicz | Dzieło p.t. Dziewucha [z] dzbankiem | Rodzaj dzieła pastel | Cena Rb. 400.-
Salon Artystyczny Feliksa Richlinga został otwarty w roku 1911 roku w Warszawie przy ulicy Marszałkowskiej 131 w kamienicy Pod Husarzem. W okresie pierwszej wojny światowej salon został przeniesiony na ul. Kredytową 5. Około 1920 roku galeria ponownie zmieniła adres – na Kredytową 18. Przekreślony na nalepce adres Marszałkowska 131 i poprawiony na Kredytowa 5 pozwala nam datować obraz Axentowicza.
Teodor Axentowicz:
Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2024-06-16 | 38 | 25 000 zł | 31 000 zł | N/A PLN USD EUR |