165.
IInformacje o dziele:
wymiary: wys. 88 cm, dł. 164 cm, podstawa 56 x 120 cm
Kompozycje związane z tematyką sportową, Bronisław Chromy najpełniej realizował w trójwymiarowych pracach przestrzennych. Temat Kolarzy pojawił się w kilku kompozycjach Chromego, w różnej skali – od małych form o wysokości 40 cm do największych, przekraczających 2 metry. Jedną z kompozycji z tego cyklu, można podziwiać w Centrum Olimpijskim w Warszawie, inne znajdują się w muzeach i kolekcjach prywatnych. Artysta z niezwykłą trafnością oddał w swojej rzeźbie dynamikę wyścigu kolarskiego poprzez zachodzące na siebie, nadnaturalnie powiększone koła rowerów, pochylone sylwetki kolarzy i wydłużone proporcje ciał. Lata 70. do 90. były czasem wielkich sukcesów polskich kolarzy, co sprzyjało podejmowaniu tego tematu także i w sztuce.
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Bronisław Chromy:
Bronisław Chromy (Leńcze k. Lanckorony 1925 - Kraków 2017) studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie, gdzie w latach 1950-56 był uczniem i dyplomantem Xawerego Dunikowskiego. Początkowo wykładał na Wydziale Grafiki – filii ASP w Katowicach, następnie w Krakowie. W latach 1981-84 pełnił funkcję prorektora, od 1983 był profesorem na Wydziale Rzeźby, od 1986 – na Wydziale Grafiki. Zrealizował wiele pomników i rzeźb monumentalnych, wśród nich tak znane, jak Pietà Oświęcimska (1963), Smok Wawelski w Krakowie (1969), Ukrzyżowany w kościele Arka Pana w Nowej Hucie (1977), Pomnik Jana Pawła II w Tarnowie (1981), Pomnik Żołnierzy Polski Walczącej w Krakowie (1992) i in. Uprawiał też rzeźbę kameralną i medalierstwo, projektował tablice pamiątkowe, nagrobki, statuetki i trofea, jak Lajkonik dla laureatów krakowskiego festiwalu filmów krótkometrażowych, Pegaz wręczany na przeglądach filmów o sztuce w Zakopanem i in. Choć w jego sztuce dominowała tematyka martyrologiczna i religijna, w drobniejszych formach sięgał po tematy animalistyczne np. „Sowy” z Plant, „Owieczki” ze skweru przed Akademią Rolniczą, a także pomnik psa Dżoka, symbolu psiej wierności (usytuowany na bulwarach wiślanych pod Wawelem).
W marcu 2009 roku Bronisław Chromy został Laureatem Złotego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Brał też udział w wielu wystawach zbiorowych.
Prace prof. Bronisława Chromego znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Medalierstwa we Wrocławiu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Śląskiego w Katowicach oraz muzeów w Oświęcimiu, Paryżu, Kopenhadze, Moskwie, Skopje, Helsinkach, Barcelonie, Dijon, Rawennie, Hasselt, Bochum i w Arezzo. Ponadto w kolekcjach prywatnych w kraju za granicą, m.in. w Austrii, Japonii, Australii, USA oraz Kanadzie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-03-23 | 165 | 100 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |