2.
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Juliusz Kossak
Ta rozbudowana akwarela ukazuje rozległy wiejski pejzaż, na którego horyzoncie widoczny jest Kopiec Kościuszki. Na pierwszym planie artysta przedstawił weselny orszak, na którego czele jadą konno dwaj drużbowie. Niezwykle barwne i bogate stroje krakowskie były częstą inspiracją i tematem twórczym dla Juliusza Kossaka.
Strój krakowski budził zachwyt artystów przede wszystkim zestawieniem barw. Oprócz dominującej bieli i czerwieni, odwołujących się do barw narodowych, Krakowiacy nosili bogato haftowane kaftany oraz rozmaite dodatki i ozdoby, które dodawały ich strojom malowniczości.
Krakowskie hafty, które ozdabiały kobiece bluzki, fartuszki, chusty, a w połowie XIX wieku także eleganckie męskie koszule, były jednymi z najlepszych przykładów ludowego rzemiosła artystycznego. Haft miał na celu zdobienie strojów wiejskich kobiet, które bardzo dbały o swój wygląd zewnętrzny, poświęcając mu mnóstwo czasu. Na przykład, haftowane chustki były upinane w bardzo wymyślny sposób, przy użyciu szpilek o różnych kształtach, najczęściej przedstawiających kwiaty. Uroda tradycyjnego stroju, jego bogate zdobienia, ujawniała się w trakcie niedziel, świąt, ale przede wszystkim podczas wesel, gdzie nowożeńcy, drużbowie oraz goście weselni prezentowali się w pełnej okazałości, związanej z ich statusem majątkowym i rolą,...
Juliusz Kossak:
Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2. połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników Pieśni o ziemi naszej Wincentego Pola, Trylogii Henryka Sienkiewicza, Pana Tadeusza i poematów Adama Mickiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-06-15 | 2 | 48 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |