38.
IInformacje o dziele:
olej, deska mahoniowa z dwiema szpongami
sygn. p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz | 1898
Tadeusz Ajdukiewicz był jednym z czołowych przedstawicieli realizmu, znanym przede wszystkim jako portrecista arystokracji oraz malarz scen batalistycznych. Jego liczne podróże i zlecenia artystyczne poprowadziły go m.in. na Bliski Wschód i do Turcji, gdzie zetknął się z kulturą i estetyką Orientu, co sprawiło że stał się również aktywnym uczestnikiem europejskiego nurtu orientalizmu.
W jego twórczości znajdują się dzieła inspirowane kulturą arabską, które stanowią interesujący przykład łączenia realistycznej techniki z romantycznym spojrzeniem na świat Bliskiego Wschodu. W niektórych dziełach Ajdukiewicza pojawiają się postaci w egzotycznych strojach, sceny przedstawiające konie, wojowników czy pejzaże pustynne. Tego rodzaju tematyka była zgodna z popularnym w XIX wieku nurtem orientalizmu, który często idealizował kultury pozaeuropejskie – w tym również arabskie i afrykańskie.
Przykładem może być prezentowana Oaza, w której artysta przedstawia sielankową scenę rozgrywającą się przed charakterystycznym namiotem i postaci ubrane w tradycyjne stroje, z wyraźnym wpływem kultury bliskowschodniej.
Tadeusz Ajdukiewicz:
Tadeusz Ajdukiewicz (Bochnia 1851 - Kraków 1916) był artystą związanym z mecenatem arystokracji i dworów panujących; w tych kręgach zrobił prawdziwą karierę, a jego obrazy podobały się powszechnie. Studia malarskie rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Później kształcił się jeszcze w Wiedniu oraz w Monachium - w Akademii i w pracowni Józefa Brandta. Po studiach przez kilka lat jeździł po polskich dworach kresowych i malował portrety. Około 1877 wyjechał do Paryża, skąd, wraz z Władysławem Branickim wyjechał w – ważną dla jego przyszłej twórczości – podróż na Bliski Wschód. Około roku 1882 zamieszkał w Wiedniu, zajął pracownię po Hansie Makarcie (zm. 1884), malując dla dworu cesarskiego i arystokracji. W 1893 bawił w Londynie, gdzie, m.in. portretował księcia Walii, w 1894 pracował na dworze sułtańskim w Konstantynopolu, następnie także w Sofii, Petersburgu i Bukareszcie. W Rumunii osiadł na dłużej jako malarz nadworny Karola I. Po wybuchu I wojny światowej powrócił do kraju i, mimo starszego wieku, zaciągnął się do Legionów. Zmarł, nie wytrzymawszy trudów wojennych. Malował przede wszystkim portrety - zarówno reprezentacyjne, efektowne i eleganckie (Portret Heleny Modrzejewskiej, MNK), jak również skromne i kameralne. Tworzył też sceny myśliwskie, obrazy o tematyce wschodniej, bohaterskie sceny bitewne, rewie i przeglądy wojsk (Przegląd armii rumuńskiej, 1896).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-06-15 | 38 | 90 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |