79.
IInformacje o dziele:
brąz, odlew, patynowanie, podstawa – marmur (wtórna)
wys. 28 x 21 x 13,5 cm
sygn. H. KUNA, D. KRANZ | WARSZAWA
Porównaj:
Mieczysław Wallis, Henryk Kuna, wyd. „Arkady“, Warszawa 1959, nr kat. 9, il. 30-31.
Henryk Kuna, po pobycie w Paryżu w 1911 r. i zetknięciu się z twórczością Aristide’a Maillola, uwolnił się od impresjonistycznego stylu, w jakim tworzył początkowo, będąc pod wpływem szkoły Auguste’a Rodina, której propagatorem w Polsce był Konstanty Laszczka, jego mistrz. Jego rzeźby stały się przykładem łączenia realizmu z idealizującym, ponadczasowym pięknem klasycznym. Artysta porzucił manierę non finito na rzecz dopracowanego, rzeźbiarskiego fini, co przyniosło mu powszechne uznanie oraz pozycję jednego z czołowych przedstawicieli nowego klasycyzmu w rzeźbie polskiej.
Jedną z pierwszych rzeźb, którą stworzył po powrocie z Paryża była marmurowa Główka dziewczęca w kapturku, zakupiona przez władze Wenecji, obecnie przechowywana w zbiorach tamtejszej Galleria d’Arte Moderna. Powstały w kolejnych latach cykl kobiecych główek, o spuszczonych powiekach i nikłym, ledwie dostrzegalnym uśmiechu, należy dziś do ikonicznych rzeźb sztuki polskiej okresu międzywojennego.
Artysta realizował swoje rzeźby w rozmaitych materiałach –...
Henryk Kuna :
Henryk Kuna (Warszawa 1879 – Toruń 1945) - jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy XX wieku. Studia rozpoczął w pracowni rzeźbiarskiej Piusa Welońskiego, a następnie kontynuował je w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Konstantego Laszczki. Do Paryża udał się po raz pierwszy w 1903 i wówczas duży wpływ wywarła na niego twórczość Rodina. W okresie późniejszym przebywał tam kilkakrotnie. W 1927 miał w Paryżu wystawę indywidualną, a za działalność artystyczną otrzymał francuską Legię Honorową. Był współzałożycielem ugrupowania artystycznego „Rytm” (1922) i brał udział we wszystkich wystawach. Jego rzeźba o tym tytule (1921) cztery lata później otrzymała Grand Prix na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu. W roku 1936 objął katedrę rzeźby na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Podczas wojny ukrywał w podwarszawskich miejscowościach. Wkrótce po zakończeniu działań wojennych w 1945 został mianowany profesorem rzeźby w Toruniu, śmierć uniemożliwiła mu objęcie tej funkcji.
Inspirował się sztuką antyku i włoskiego renesansu - tematem są najczęściej figury kobiet, torsy i głowy o wygładzonych kształtach, pełne finezji i ciepła. Z czasem wprowadził element ekspresji, widoczny głównie w rzeźbach o tematyce religijnej.
Do najsłynniejszych jego dzieł należy „Rytm” (1921)- zrealizowana w kilku wersjach postać nagiej kobiety ujęta w pełnej wdzięku pozie oraz niewielka „Głowa dziewczynki w kapturku” (1913) zakupiona do Galeria Internazionale d’Arte Moderna w Wenecji, rzeźba, której kolejna wersja znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Artysta tworzył też projekty rzeźb pomnikowych, w 1932 zdobył pierwszą nagrodę w konkursie na pomnik Adama Mickiewicza w Wilnie (niezrealizowany). Jest też autorem pomnika Józefa Piłsudskiego przy via Maresciallo w Rzymie (1938).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-10-19 | 79 | 35 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |