Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 14 grudnia 2025

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KONCERT BIOLOGICZNY, 1985
Nr:
34348
Technika:
olej, akryl, płótno
Wymiary:
60.5 cm x 80 cm
Cena wywoławcza:
80 000 zł
Cena uzyskana:
80 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: Jan Dobkowski 85

na odwr. sygn. p.g.: Jan Dobkowski | „KONCERT BIOLOGICZNY“ 1985 | olej + akryl | 60 cm x 80 cm

p.d.: pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę z podpisem, na g. listwie krosna nalepka druk z numerem: 61079.

 

Erotyka od początku odgrywała znaczącą rolę w malarstwie Jana Dobkowskiego. Jej kolejne odsłony pojawiały się w rozmaitych obrazowych cyklach zgodnie z kierunkiem ewolucji jego sztuki. Epatujący cielesnością Koncert biologiczny należy do wielobarwnej, linearnej serii obrazów erotyczno-kosmicznych powstałych w latach 1985-1986. Wyznaczone wibrującym duktem kolorowych pasm płynne, polimorficzne ciała o karykaturalnie rozrośniętych atrybutach płci są zawieszone w czarnym, mieniącym się refleksami tle. Pozostają ze sobą w dynamicznym układzie – „grają“ tytułowy koncert, który jest niczym psychodeliczna wizja aktu seksualnego. Ta bezpruderyjna scena nie jest jednak płytką ilustracją, a streszczeniem życiowej filozofii artysty, u swych podstaw mającej umiłowanie natury i jej afirmację: W przesyconym erotyką malarstwie Jana Dobkowskiego, czy może nawet panerotycznym malarstwie Jana Dobkowskiego, nie ma śladu najmniejszej nieobyczajności, wręcz przeciwnie. Rzecz bowiem rozgrywa się na innym, znacznie wyższym piętrze! Artysty nie interesują poszczególne przypadki czy akty, interesują go możliwości...

więcej

Jan Dobkowski:

Jan Dobkowski (Łomża 1942, mieszka w Warszawie) studiował w latach 1962-1968 na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP pod kierunkiem prof. Juliusza Studnickiego i Jana Cybisa. Będąc jeszcze na studiach, w 1966, utworzył duet artystyczny, w którym jego partnerem był Jerzy (Jurry) Zieliński. Ich pierwsza wspólna wystawa pn. Neo-Neo-Neo odbyła się w Warszawie w 1967. Wystawiali wspólnie do 1970. W 1968 powstały pierwsze zielono-czerwone obrazy Dobkowskiego (używającego w tym czasie pseudonimu Dobson). W pracach tych, operujących giętkimi, falistymi liniami, w których upatrywano wpływów secesji, artysta używał sposobów rodem z op-artu dla wywołania złudzeń optycznych (wirowanie, mżenie, pozorny ruch form). Równolegle z obrazami tworzył też formy z płyt i folii do montowania w przestrzeni. Złoty medal na Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze w 1971 i blisko roczny pobyt w USA na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w 1972 to kolejne etapy pełnej sukcesów kariery malarza. Wyraźną zmianę nastroju i wymowy jego prac przyniosły wydarzenia 1980-1981 roku, zwłaszcza wprowadzenie stanu wojennego. Monochromatyczne, ciemne płótna znaczył wtedy nikłymi, wiotkimi liniami rysunku. Najczęstszym motywem były patriotyczne i religijne symbole, dopowiadane tytułami nawiązującymi do realiów czasu. Kolejna radykalna zmiana nastąpiła ok. 1990. Symbolicznym zwiastunem nowego okresu stał się olbrzymi, radosny, eksplodujący bogactwem barw, kształtów i ruchu obraz ...a życie sobie płynie... (394 x 588 cm) z 1990-1991. Podobne cechy formalne charakteryzują twórczość artysty w całej dekadzie lat 90. Równolegle z malarstwem Dobkowski pracuje nad rysunkiem, będącym bardzo ważnym dopełnieniem jego twórczości.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2025-12-14 117 80 000 zł 80 000 zł N/A PLN USD EUR