26.
IInformacje o dziele:
sygn p.d.: JÓZEF RAPACKI 1903 rok WARSZAWA | w MARCU.
Na odwr. na płótnie dublażowym napis (ołówkiem): NA KONKURS; na górnej listwie krosna pieczęć: [...] | PRZYBORÓW MALARSKICH | I. WADOWSKIEGO | MARSZAŁKOWSKA 121 | w Warszawie; na dolnej listwie krosna po lewej plaster z nr. (czarnym długopisem): 903/29/71; z prawej nalepka depozytowa (druk, tusz): MUZEUM NARODOWE | W WARSZAWIE | Nr. Inw. 189198 | Nr kat.; na pionowej poprzeczce krosna u dołu fragment nalepki (tuszem): Rapacki polskie; na ramie, na górnej listwie, nalepka (druk): XII. Esposizione Internazionale d’Arte | della Citta di Venezia – 1920 | 961; na górnej i dolnej listwie numer (niebieską kredką): 961; ponadto w narożnikach, powtórzone dwukrotnie, numery (czarną kredką): 1, 2, 3 i 4; na prawej listwie numer inwentarzowy (czarną farbą): P. R. M. | N: 2155.; na lewej listwie numer inwentarzowy (białą farbą): P.R.M. III - 6 | 82.
Obraz wzmiankowany, reprodukowany i wystawiany m.in.:
– Malarstwo Polskie od XVI do początku XX wieku, red. S. Kozakiewicz i K. Sroczyńska, Warszawa 1975, s. 314, nr kat. 828;
– Znaczek pocztowy z cyklu Wisła w malarstwie, proj. J. Wysocki, wyd. 1984;
– Józef Rapacki, 1871-1929: malarstwo, rysunek,...
Józef Rapacki:
Józef Rapacki (Warszawa 1871 – Olszanka k. Skierniewic 1929) nazywany „malarzem brzóz i liliowych wrzosów“, był jednym z najpopularniejszych pejzażystów warszawskich końca XIX i pierwszej ćwierci XX wieku. Edukację malarską rozpoczął jako uczeń Wojciecha Gersona w Warszawskiej Klasie Rysunkowej. Później studiował jeszcze w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Floriana Cynka (1886-1887) oraz w Monachium w prywatnej szkole Friedricha Fehra (1888-1889). Po studiach kilkakrotnie podróżował do Włoch. Brał udział w licznych wystawach w TZSP w Warszawie oraz we Lwowie (1894 srebrny medal), Krakowie, Wilnie, Kielcach. Wystawiał też za granicą - w Berlinie (1893) czy w Paryżu, gdzie w 1900 został odznaczony dyplomem na Powszechnej Wystawie Światowej. Należał do grupy „Pro Arte“. Od roku 1907 stale mieszkał w Olszance, wiosce na skraju Puszczy Mariańskiej, niedaleko Skierniewic. Malował przede wszystkim realistyczne, nastrojowe pejzaże oraz rozgrywające się w pejzażu sceny rodzajowe, a także portrety i wnętrza. Uprawiał grafikę (teki Z dawnej i niedawnej Warszawy oraz Pro memoria. Prusak w Polsce), zajmował się ilustratorstwem książkowym, współpracował z warszawskimi czasopismami, m.in. „Tygodnikiem Ilustrowanym“, „Wędrowcem“ „Światem“, „Biesiadą Literacką“.
| Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
|---|---|---|---|---|
| 2025-12-14 | 26 | 370 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |