Agra Art | Aukcje

- 18 marca 2001

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DAMA W KAPELUSZU - JESIEń
Nr:
2406
Technika:
pastel, tektura
Wymiary:
98.5 cm x 50.8 cm
Cena wywoławcza:
26 000 zł
Cena uzyskana:
31 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany p.d.: T. Axentowicz

Na odwrocie trzy nalepki: większa – Magazynu Artystycznego i Salonu Obrazów Juliana Burofa w Warszawie (ul. Nowy Świat 47) z tytułem obrazu i datą 21.10.1915; dwie mniejsze – Składu Papierów, Farb i Przyborów Artystyczno-malarskich Juliana Burofa oraz dwa stemple tegoż zakładu. Obok naklejony kartonik z żartobliwą dedykacją i datą 17.10.1959. Podobna, choć nieco różniąca się w szczegółach (ozdoba kapelusza, parasolka), kompozycja przedstawiająca te samą uroczą modelkę reprodukowana była na pocztówce wydanej w Wieliczce nakładem J.Czernieckiego około 1910 roku.

Teodor Axentowicz:

Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2001-03-18 3 26 000 zł 31 000 zł N/A PLN USD