IInformacje o dziele:
Each raindrop is a kiss from heaven litografia offsetowa barwna, papier, 84,5 x 59 cm (w świetle passe-partout) Na licu napisy będące elementami kompozycji: SLUTT FRED MED NATUREN | SAVE THE RAIN | EACH RAINDROP IS | A KISS FROM HEAVEN, w partii środkowej drobne napisy z płyty: 690 GREEN POWER (DETAIL) | HUNDERTWASSER | © by Gruener janura AG, Clarus /Switzerland | NURGES NATURNERNFOR BUND, The Norwegian Sciety | for Conservation of Nature, Box 8268 |Hanmersborg, Oslo 1, NorwayPraca opisana na odwrocie oprawy: Offsethlithografie | Hundertwasser, 1972; oraz niżej: Hundertwasser| Green power (Detail) | Works Verz Nr.690.
Friedensreich Hundertwasser:
Friedrich Stowasser zaczął studia w Akademii wiedeńskiej w 1948, lecz po 3 miesiącach zarzucił je na rzecz intensywnego podróżowania po Europie (Włochy, Francja). Pozostał autodydaktą, na którego najsilniejszy wpływ we wczesnej młodości wywarła sztuka Gustava Klimta i Egona Schiele. Jego własny, charakterystyczny styl, będący połączeniem niespokojnej, nerwowej secesji tych dwóch antenatów z neoekspresjonizmem i abstrakcją typu informel, z którymi zetknął się w Paryżu, ukształtował się ok. 1949. W tymże roku zmienił nazwisko na Hundertwasser (imię w ostatecznym brzmieniu przyjął dopiero w 1961). W 1953 namalował pierwszą spiralę, odtąd stały motyw jego twórczości. Życie i kariera artysty upłynęły w nieustannych podróżach po całym świecie. W 1976, w związku z wystawą w warszawskim Muzeum Narodowym, odwiedził też Polskę. W trakcie tych podróży pracował i wystawiał, wygłaszał też odczyty, niekiedy połączone z akcjami artystycznymi. W 1959 zdobył nagrodę na V Biennale w Sao Paulo, w 1962 wystawiał na Biennale w Wenecji, w 1964 jego retrospektywie w Hanowerze towarzyszył pierwszy katalog oeuvre. Od 1968 na pokładzie żaglowca „Regentag” odbywał podróże po morzach Europy, a w 1973 popłynął po raz pierwszy do Nowej Zelandii, którą miał odtąd częściej odwiedzać. Na przełomie lat 70. i 80. zaczął propagować idee pacyfistyczne i ekologiczne, projektując emblematy, znaczki, plakaty, organizując akcje itp. W 1980 powstały pierwsze projekty architektoniczne „otwartego domu”, a w 1983 tzw. Domu Hundertwassera w Wiedniu – oba ukończone w 1986. Jego pełna rozmachu, dekoracyjna, ludyczna sztuka cieszyła się popularnością zarówno u publiczności, jak krytyków.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-03-10 | 64 | 3 000 zł | 4 000 zł | N/A PLN USD |