IInformacje o dziele:
sygnatura wydrapana na białym polu w l.d. części kompozycji: [nieczytelny napis] | 1983 | KBereźnicki
Martwa natura, obok archaizowanych, traktowanych alegorycznie portretów i scen zbiorowych, należy do głównych wątków twórczości Bereźnickiego. Podobnie jak w ujęciach figuratywnych, także w martwej naturze artysta nawiązuje do wielkiej tradycji malarstwa, przede wszystkim holenderskiego, ale również do mieszczańskiej sztuki francuskiej XVII-XVIII wieku. Ten drugi krąg inspiracji jest widoczny zwłaszcza w wysmakowanej kolorystyce obrazów gdańskiego malarza, czego prezentowana praca jest wybitnym przykładem. Sytuuje się ona w większej grupie charakterystycznych ujęć, w któ-rych przedmioty, naczynia, warzywa, owoce, sprawione ryby itp. leżą na widocznych frontalnie, piętrowych i dość płytkich półkach. Sygnatura często bywa włączona do obrazu – pojawia się na płaszczyznach półek, denkach naczyń lub namalowanych kartkach, jak w opisywanej kompozycji.
Kiejstut Bereźnicki:
Kiejstut Bereźnicki (Poznań 1935 - mieszka w Sopocie) studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie w 1958 uzyskał dyplom w pracowni prof. Stanisława Teisseyre. Od 1960 pracuje w tej uczelni, od 1982 prowadząc własną pracownię malarstwa. W latach 1981-1984 pełnił funkcję prorektora. Od 1984 jest profesorem. Uczestniczy w wystawach od 1959, osiągając liczne sukcesy, jak: I nagroda na Ogólnopolskiej Wystawie Młodego Malarstwa, Sopot 1965, złoty medal na VI Festiwalu Sztuk Pięknych, Warszawa 1968, nagroda na III Międzynarodowym Triennale Malarstwa Realistycznego, Sofia 1979. Uczestniczył ponadto m. in. w III Biennale Młodych, Paryż 1963 i VIII Biennale w Sao Paulo 1965, miał liczne wystawy indywidualne w kraju i za granicą. Wcześnie wypracował indywidualny styl, który wyróżnia jego malarstwo jako odrębne zjawisko w polskiej sztuce współczesnej. Odwołuje się do realizmu, co więcej, do sztuki dawnej o lokalnym, gdańskim rodowodzie i wyrazie. Tworzy archaizowane w tym nastroju martwe natury, uczty, sceny mitologiczne i alegorie, ale przede wszystkim hieratyczne mieszczańskie portrety, często podwójne i zbiorowe. Początkowo rozgrywający swe kompozycje w niemal monochromatycznych gamach barwnych, w latach 80. rozjaśnił i urozmaicił paletę, zwłaszcza w kompozycjach religijnych i serii "karnawałów". Podobnie w latach 90. powstała seria różowo-brązowych martwych natur.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-04-21 | 25 | 9 100 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD |