IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: Olga Boznańska. [...].| 86. Monachium
W 2001/02 r. obraz był eksponowany na wystawie L’avant–printemps. Pologne 1880-1920 w Palais des Beaux-Arts w Brukseli, a następnie w Galerii „Zachęta” w Warszawie. Jest to niezwykle interesujący przykład malarstwa portretowego Boznańskiej z wczesnego okresu twórczości, zapewne jedno z pierwszych dzieł namalowanych po jej przyjeździe do Monachium (w październiku 1886). Ten młodzieńczy obraz ujawnia już wiele cech typowych dla prac artystki z okresu monachijskiego: utrzymany jest w chłodnej tonacji z przewagą ulubionych przez Boznańską tonów srebrzystoszarych, zwraca uwagę starannym opracowaniem rysów twarzy osoby portretowanej i doskonałym uchwyceniem jej wyrazu psychicznego. Obserwujemy tu ponadto świadome dążenie artystki do pewnej reprezentacyjności ujęcia – widoczne w starannie przemyślanej, wytwornej pozie i geście modelki, a także w wyeksponowaniu akcentów dekoracyjnych jej stroju. Natomiast widoczna w tym obrazie płaszczyznowość kompozycji z pominięciem iluzji głębi przestrzennej oraz budowanie form wyłącznie kolorem stanowią już zapowiedź dojrzałego stylu malarstwa Boznańskiej. Ważnym elementem podkreślającym walory dekoracyjne tego portretu jest barwna japońska parasolka, znana z wielu innych prac artystki z okresu monachijskiego (zawieszona na ścianie pracowni figuruje w dwóch obrazach z ok. 1890, ze zbiorów Muzeum...
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-06-16 | 11 | 250 000 zł | 390 000 zł | N/A PLN USD |