IInformacje o dziele:
Jest to replika [nieco zmieniona wersja ? ] obrazu z 1906 r. (o wymiarach: 90 x 99 cm), który zyskał ogromną popularność podczas dorocznej wystawy w warszawskiej Zachęcie i w tym samym roku został zakupiony, a następnie przekazany do zbiorów jako dar fundatorów Muzeum Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (por.: Katalog zbiorów TZSP 1925, poz. 369, il.; A.Tyczyńska, K.Znojewska, Straty wojenne. Malarstwo polskie..., Poznań 1998, s. 302, nr kat. 421, il.). Ten mocno zabarwio-ny erotyzmem typ przedstawienia na wpół obnażonej, zmysłowej kobiety przez lata cieszył się powo-dzeniem, głównie wśród męskiej części społeczeństwa. Sam Żmurko powtórzył kilkakrotnie temat Hetery, był on też często kopiowany przez innych współczesnych mu malarzy, niekiedy przy zastosowaniu odmiennej techniki, kolorystyki i formatu (por. Katalog wystawy: Franciszek Żmurko 1859-1910. Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 1978, s. 33, nr kat. 194).Franciszek Żmurko:
Franciszek Żmurko (Lwów 1859 - Warszawa 1910) naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we Lwowie, a następnie kształcił się u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz w Wiedniu, w Rzymie, a od 1876 do 1880 w Akademii monachijskiej, m.in. pod kierunkiem Aleksandra Wagnera. Odznaczany medalami uczestnik wielu wystaw (m.in. złoty medal za obraz Kleopatra; 1879), cieszył się uznaniem krytyki i powodzeniem u publiczności. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu. Malował przede wszystkim, utrzymane w konwencji akademickiej, kompozycje o tematach antycznych, historycznych, orientalnych czy symbolicznych, w których warstwa anegdotyczna stwarzała okazję do przedstawiania aktów kobiecych (Śmierć Messaliny, Z rozkazu padyszacha, Przeszłość grzesznika). Był także portrecistą, autorem licznych, bardzo popularnych „główek” oraz aktów (Hetera, W upojeniu).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-06-16 | 9 | 21 000 zł | 34 000 zł | N/A PLN USD |