IInformacje o dziele:
sygnowana l.d. w polu ryciny: THL (litery wiązane w kółku); p.d. pod ryciną faksymile podpisu artysty: HTLautrec (HTL wiązane); l.d. pod ryciną napis ołówkiem: 146/275, obok tłoczony okrągły stempel z napisem w otoku: MUSEE TOULOUSE-LAUTREC ALBI i monogramem HTL pośrodku.Wzmiankowana i reprodukowana w: - Jean Adhémar, Toulouse-Lautrec. Das graphische Werk, Verlag von Anton Schroll, Wien-München [1965], s. 36, il. s. 205
Henri Toulouse-Lautrec:
Henri de Toulouse-Lautrec pochodził z arystokratycznej rodziny Toulouse-Lautrec-Monfa. Cierpiał na genetyczną chorobę kości. Przebyte w dzieciństwie złamania obu nóg spowodowały, że osiągnął wzrost zaledwie 1,50 m. Kalectwo i alkoholizm współkształtowały jego życie, które dzielił z członkami artystycznej bohemy Paryża w czasie „belle epoque” – szczytowym okresie rozwoju kabaretów, teatrów bulwarowych, życia nocnego, narodzin secesji i awangardowych kierunków w sztuce. Po krótkich studiach malarskich w École des Beaux-Arts w Paryżu (1882) stał się aktywnym uczestnikiem, kronikarzem i portrecistą tego świata, zwłaszcza Montmartre’u z nowo otwartym w 1899 kabaretem Moulin Rouge i kolonią artystów tam osiadłych. Miał w tej dzielnicy własną pracownię. Jego modelką i przyjaciółką była Suzanne Valadon. Choć jego działalność artystyczna trwała zaledwie ok. 10 lat, zaowocowała obszernym oeuvre malarskim i graficznym. Na charakter jego twórczości wpłynął zwłaszcza Edgar Degas i grafika japońska. Był jednym z prekursorów plakatu artystycznego, operującego nie tylko informacją, ale i traktowanym współrzędnie, oddziałującym na emocje widza obrazem, skrótem i znakiem plastycznym.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-10-20 | 63 | 4 000 zł | 14 000 zł | N/A PLN USD |