IInformacje o dziele:
Na odwrocie, na krosnach pięć nalepek warszawskiej firmy ramiarskiej Juliana Burofa, na-lepka Muzeum narodowego w Warszawie z numerem depozytowym 189071, dwie nalepki z odręcznymi napisami Dep. Rotw. oraz 4456/Rew.
Na górnej listwie krosien napis kredką: Fischhorn 23 X 45 r | POLISH., obok cyfra 43.
Obraz pochodzący z dawnych, wspaniałych zbiorów znanego kolekcjonera Andrzeja Rotwanda, w latach 1939-2001 zdeponowany był w Muzeum Narodowym w Warszawie.
W swoich obrazach historycznych Moniuszko chętnie sięgał do motywów i epizodów z czasów stanisławowskich. Tak jest także i w tym obrazie, przedstawiającym Marcellego Bacciarellego, nadwornego malarza królewskiego, który przyjmuje gości w swej pracowni na Zamku warszawskim. Artysta prezentuje zebranym portret króla Stanisława Augusta a oni oglądają obraz z uwagą i w skupieniu. Są wśród nich znani malarze – wsparty o kominek Franciszek Smuglewicz, stojący obok Kazimierz Wojniakowski, siedzący Bogumił Plersch (z laską) i Jan Piotr Norblin. Centralna postać – siedzący za stołem duchowny – to zapewne Hugo Kołłątaj, który był znawcą sztuki i mecenasem artystów. Portretowe potraktowanie postaci świadczy o pogłębionych studiach artysty nad zamierzonym tema-tem. Obraz namalowany jest zresztą ze znakomitą znajomością epoki – kostiumów, rekwizytów, wnętrz. Ponadto płótno to wyróżnia się żywą kolorystyką i –...
Jan Czesław Moniuszko:
Jan Czesław Moniuszko (Wilno 1853 - Warszawa 1908) - syn kompozytora Stanisława - od roku 1871 uczył się malarstwa w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona i Antoniego Kamińskiego, a także prywatnie u Gersona i B.Dziadulewicza. W roku 1878 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Od 1880 stale mieszkał i pracował w Warszawie. Malował sceny rodzajowe, historyczne, historyczno-rodzajowe i religijne. Jego dzieła wyróżniają się dobrą kompozycją, barwnością, wyczuciem nastroju i stylu epok historycznych, przy czym najbliższe były mu czasy stanisławowskie. Debiutował w roku 1879 na wystawie w warszawskiej Zachęcie, zwracając uwagę krytyki obrazem Pierwsze spotkanie Jadwigi z Jagiełłą. Później jeszcze wielokrotnie wystawiał w Zachęcie, w Salonie Krywulta, Salonie Ungra i Salonie Artystycz-nym gdzie w roku 1905 odbyła się zbiorowa wystawa jego prac (ok. 50 obrazów). Wystawiał także w Krakowie, w Łodzi i w Kijowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-12-15 | 41 | 33 000 zł | 39 000 zł | N/A PLN USD |