IInformacje o dziele:
papier żeberkowy ze znakiem wodnym (kartusz herbowy z koroną i napis: Duc de Lorraine | 1498), 22,3 x 35,7 cm
Na odwrocie napis ołówkiem p.d.: 25 poltrt.
Proweniencja:
– Obraz zakupiony od spadkobierców artysty;
– W 2002 zakupiony na aukcji Agra-Art do prywatnej kolekcji w Warszawie.
Dla Makowskiego, ucznia klasy rysunkowej Józefa Mehoffera, rysunek stanowił niezwykle ważną formę wypowiedzi. Rysował codziennie, przy każdej okazji i niejednokrotnie wspominał o swoich rysunkach w Pamiętniku. Na ich podstawie można prześledzić różnorodność poszukiwań i wędrówkę myśli artysty. Szkice były również nieodłączną formą komunikowania się z ludźmi. Swoje listy do przyjaciół dopełniał rysunkami odwiedzanych miejsc, czy też podpatrzonych scen.
Rysunek był również sposobem rozmyślania o sztuce. W przeciwieństwie do malarstwa był szybki i pozwalał natychmiast zapisać różne rozwiązania koncepcyjne danej sceny. Za jego pomocą artysta wybierał najlepsze rozwiązanie, które następnie uwieczniał na płótnie. Rysunki u Makowskiego były zarazem autonomicznymi dziełami sztuki. Poświęcał im wiele uwagi i, na co wskazują jego zapiski, planował rozprawę na ich temat.
Rysunek powinien być duszą artysty, a nie naśladownictwem natury.
(...)
Rysować jak dziecko, które...
Tadeusz Makowski:
Tadeusz Makowski (Oświęcim 1882 - Paryż 1932) - malarz, grafik; w latach 1903-1908 studiował malarstwo u Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów podróżował do Wenecji, po ich ukończeniu wyjechał do Paryża i tam pozostał na stałe. W czasie I wojny światowej przebywał w Bretanii, przyjaźniąc się z Władysławem Ślewińskim. W 1916 wrócił do Paryża, skąd wyjeżdżał do Owernii, Holandii i Belgii. W początkach twórczości inspirował się malarstwem Pierra Puvis de Chavannes’a. W latach 1912-1915 w jego obrazach widoczna jest fascynacja kubizmem, a później także inspiracje dawnym malarstwem holenderskim i polską sztuką ludową. Z czasem artysta coraz bardziej upraszczał formę, dochodząc do stworzenia „własnego systemu znaków plastycznych“. Szczególnie często malował dzieci, w okresie późniejszym także starych ludzi, a zawsze chętnie kwiaty i pejzaże. Wiele wystawiał we Francji, natomiast w kraju nie był specjalnie znany. Jedyna większa wystawa jego prac odbyła się w roku 1936 w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Dziś jest uznany za jednego z najciekawszych malarzy polskich okresu dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość, wnikliwie opracowana i omówiona w opracowaniach prof. W. Jaworskiej, prezentowana była w 1960 na wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie, na wystawie w 1990/1991 prezentowanej w Bochum i Muzeum Narodowym w Warszawie i na ostatniej wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach i ponownie w Muzeum w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2002-12-15 | 10 | 24 000 zł | 24 000 zł | N/A PLN USD |
2021-03-21 | 74 | 24 000 zł | 24 000 zł | N/A PLN USD EUR |