Agra Art | Aukcje

- 2 października 2003

Jacek Sienicki, GłOWA, 1991
  • odwrocie obrazu


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
GłOWA, 1991
Nr:
4433
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
61 cm x 50.5 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. na odwrocie: Jacek | Sienicki | ol. pł. | 1991| „głowa“

w p.d. rogu odwrócone góra-dół: J.K.

 

Obraz reprodukowany i opisany:

- Chris Sztyber, Mój drugi świat. Kolekcja malarstwa polskiego, Kielce b.d., s. 199, il.

Kwiat piękny, w rozkwicie - nie interesuje mnie. Interesuje mnie kwiat w swojej biedzie, w chorobie, w zamieraniu, człowiek o słabej kondycji, w zamyśleniu, w samotności, ochłap mięsa, drzewo, najzwyklejszy krajobraz, parę butelek na stole. W tych prostych tematach zdobyć się na właściwe „przekroczenie“, być delikatnym i silnym, wyjść z banału, udać się w te rejony, w których może zrodzić się coś prawdziwego z mojego myślenia, odczuwania natury, życia, rozumienia kondycji człowieka.

wypowiedź Sienickiego w tekście Macieja Mazurka Malarz trudnego piękna [w:] Jacek Sienicki. Malarstwo, katalog wystawy, Poznań, Płock, Leszno 2001-2002

Jacek Sienicki:

Jacek Sienicki (Warszawa 29 II 1928 - Warszawa 14 XII 2000) studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, gdzie w 1954 uzyskał dyplom w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 był uczestnikiem Wystawy Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Udział w tej manifestacji był nie tylko właściwym debiutem artysty, ale też na lata określił jego postawę, dzieloną z innymi „arsenałowcami“, której zasady to: prymat etyki, sceptycyzm wobec przemijających mód artystycznych, wierność sobie. W 1955 Sienicki podjął pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. Przeszedł wszystkie szczeble akademickie, otrzymując tytuł profesora w 1981. Był laureatem liczących się nagród, m.in. Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida w 1974, Nagrody im. Jana Cybisa (niezależnej) w 1984, nagrody Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1993. Jego malarstwo od wczesnych lat oscylowało między figuratywizmem o często dramatycznej wymowie egzystencjalnej i skłonnością do abstrakcji. Przy tym malarz nie opuszczał dość ograniczonego zestawu ulubionych motywów, do których należały: czaszki końskie, wydłużone postaci, ciemne wnętrza, które rozgrywał w podobnej, ciemno-zimnej gamie barwnej. Równolegle do malarstwa wiele rysował, zazwyczaj węglem, traktując prace w tej technice jako autonomiczne dzieła.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2003-10-02 45 12 000 zł - N/A PLN USD
2016-10-18 45 12 000 zł 13 000 zł N/A PLN USD