IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: ZD. JASIŃSKI
Na odwrocie odręczny napis atramentem: „Koncert w chmurach“ | fragment plafonu w bocznej sali | I-ej Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Ponadto dwie nalepki wystaw w Towarzystwie Zachęty:
- 1. zachowana częściowo z nieczytelnymi napisami;
- 2. druk wypełniony atramentem: 11672 Autor Jasiński Zdzisław Tytuł Koncert Rodzaj dzieła ol. | Cena 300 Własność Data nadesłania - 192-
Zdzisław Jasiński malując Koncert w chmurach nawiązał do swego wcześniejszego dzieła - plafonu dla Filharmonii Narodowej w Warszawie, twórczo przetwarzając fragment tej wielkiej kompozycji. Plafon ten, namalowany w latach 1900-1901 i umieszczony w foyer Filharmonii przedstawiał alegorie muzyki ludowej, nut smętku i radości.
Obraz wymieniony w katalogach wystaw:
- Przewodnik Nr XIX Po Wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych /.../ Wystawa zbiorowa prac Zdzisława Jasińskiego /.../, Warszawa styczeń 1927 roku, s. 19, nr kat. 99 [Koncert];
- Przewodnik 93. /.../ Wystawa pośmiertna Zdzisława Jasińskiego, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa kwiecień 1934, s. 8, nr kat. 47 [Koncert, 1926, sygn., 70 x 60, wł. rodziny autora].
Zdzisław Jasiński:
Zdzisław Jasiński (Warszawa 1863 – Warszawa 1932) pochodził z rodziny o artystycznych skłonnościach i tradycjach; ojciec prowadził firmę dekoratorską, brat był rzeźbiarzem. Naukę malarstwa rozpoczął pod okiem Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. Następnie studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie u profesorów Leopolda Loefflera, Feliksa Szynalewskiego i Floriana Cynka, odwiedzając też pracownię Jana Matejki. Od 1885 kształcił się w Monachium pod kierunkiem Otto Seitza i Aleksandra Wagnera. W 1889 na wystawie akademickiej otrzymał wyróżnienie za Chorą matkę, obraz który w 1891 ponownie nagrodzono na międzynarodowej wystawie w Berlinie (złoty medal II klasy). Pokazywane na wielu wystawach obrazy artysty kilkakrotnie jeszcze nagradzano dyplomami i medalami, np. Nabożeństwo świąteczne nagrodzono na wystawie w warszawskiej Zachęcie (1891), na Światowej Wystawie w Chicago (1893) oraz na Międzynarodowej Wystawie w San Francisco i Los Angeles (1894), a Portret Antoniego Maleckiego uhonorowano medalem na Powszechnej Wystawie w Paryżu (1900). Po powrocie do kraju w roku 1893 artysta zamieszkał w Warszawie, włączając się w nurt polskiego życia artystycznego. Zajmował się wówczas także monumentalnym malarstwem dekoracyjnym; był m.in. autorem plafonu w Filharmonii Warszawskiej, polichromii w katedrze we Włocławku i kolegiacie w Kaliszu, malowideł w pałacyku w Białowieży i pałacach Petersburga. W 1897 podróżował do Włoch, a od 1904 mieszkał we własnym majątku w Przyłęku k. Garwolina, by w 1910 powrócić do Warszawy. W roku 1921 był jednym ze współzałożycieli stowarzyszenia artystycznego „Pro Arte”. Malował realistyczne sceny rodzajowe wyrosłe z tradycji szkoły monachijskiej, obrazy o treściach symbolicznych (Chmura karmicielka, Bańki mydlane) i alegorycznych (Rok 1920) oraz portrety, akty, kwiaty i pejzaże. Po roku 1900 tonacja jego obrazów ulega rozjaśnieniu, w pełni ujawniając wielką wrażliwość artysty na kolor.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-03-26 | 73 | 28 000 zł | 28 000 zł | N/A PLN USD |