Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 13 czerwca 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOSTKA, LATA 90. XX W.
Nr:
29036
Technika:
drewno malowane, fotografie, blue scotch
Wymiary:
10 cm x 10 cm
Cena wywoławcza:
14 000 zł
Cena uzyskana:
20 000 zł

IInformacje o dziele:

pełne wymiary obiektu: 10 x 10 x 9 cm



Krasiński nieustannie bawił się otaczającą go przestrzenią. Od 1968 zaczął ją oznaczać ciągłą linią, przylepiając na wysokości 130 cm niebieską taśmę (blue scotch), która stała się znakiem rozpoznaw czym jego sztuki. Tak o tym mówił:  


Od dziesięciu już lat naklejam na wszystkim na wys. 130 cm niebieski pasek (Scotch) – Po co? – Dlaczego!!!?  


Więc......On ingeruje w rzeczywiste...  


On ujawnia rzeczywiste, przedtem nie zauważone (oczywiste). (...)


Ten pasek określonej szerokości i nieokreślonej długości był mi kiedyś konieczny (pomocny)  do zademonstrowania mojej idei (myśli). Teraz on żyje swoim własnym życiem. (wypowiedź Krasińskiego w katalogu wystawy w Domu Artysty Plastyka w Warszawie, III, 1979)


Taśmę artysta naklejał niemal wszędzie: na ścianach, przedmiotach, ludziach i fotografiach. Oklejone fotografiami i niebieską taśmą drewniane kostki, zawieszone na żyłkach, pojawiały się, m.in. na wysta wach: Der Riss im Raum / Rysa w przestrzeni (Martin Gropius Bau, Berlin 1994 / Zachęta, Warszawa 1995) oraz na retrospektywie Edwarda Krasińskiego w Tate Liverpool w 2016. Kostki z fotografiami przyjaciół odnajdziemy również w przestrzeni Instytutu Awangardy w Warsza wie przy Alei Solidarności, gdzie została...

więcej

Edward Krasiński :

Edward Krasiński - malarz i twórca aranżacji przestrzennych w typie environment. Naukę rozpoczął w roku 1940 w Kunstgewerbeschule w Krakowie, pod kierunkiem wybitnych profesorów Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera a jego kolegami byli m.in. Tadeusz Brzozowski i Jerzy Nowosielski. W latach 1945-50 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jarockiego i Eibischa. Jego wczesne, nieliczne zachowane prace są surrealistycznymi kompozycjami malowanymi cienką kreską. Na początku lat 60-tych przeniósł się do Warszawy i ożenił z Hanną Ptaszkowską, krytykiem sztuki. Związał się z Galerią Krzywego Koła, w której wystawach brał udział. Tworzył wówczas obrazy przestrzenne, które miały charakter konstrukcji złożonej z deszczułek o szarej powierzchni, malowanej „informel”. Jednak tematem wiodącym w jego twórczości jest linia interpretowana w najróżniejszy sposób. W połowie lat 60-tych nawiązał aktywną współpracę z Galerią Foksal brał również udział w happeningach Kantora. Uczestniczył też w plenerach, a w czasie Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora w Osiekach (1967) zasłynął jako niezastąpiony dyrygent falami morskimi. Od roku 1969 pojawiła się niebieska linia (scotch blue), którą artysta naznaczał obrazy i przestrzeń wokół nich a także napotkane po drodze przedmioty i sprzęty. To artystyczne działanie było znakiem jego obecności i wyznaczało własny, duchowy obszar. Błękitny pasek miał szerokość 19 mm i był naklejany horyzontalnie przez artystę na wysokości 130 cm. Jego obrazy – konstrukcje zatytułowane „Interwencje” przedstawiają perspektywicznie ujęte bryły geometryczne naznaczone błękitną linią. Od roku 1970 dzielił pracownię z Henrykiem Stażewskim, z którym łączyła go przyjaźń. Miał wiele wystaw indywidualnych, brał udział w wystawach zbiorowych. Wszystkie działania twórcze Krasińskiego są dokładnie opracowane i uwzględnione w publikacjach naukowych poświęconych jego osobie, szczególnie w książce wydanej(1998) przez Galerię Sztuki Współczesnej Zachęta i Fundację Instytutu Promocji Sztuki. Był nadzwyczaj aktywnym artystą, wyżej cenionym na Zachodzie niż u nas. Na rynku dzieł sztuki obrazy Edwarda Krasińskiego są wielką rzadkością.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-06-13 125 14 000 zł 20 000 zł N/A PLN USD EUR